مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اظهارات غیرکارشناسی مبنی برقاچاق بودن 40 درصد از طلای موجود در بازار، اعلام کرد که تنها مرجع رسمی اعلام قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق است که بر اساس رصد این ستاد، حدود 15 تا 20 درصد از طلای موجود در بازار قاچاق است.

 

عباس نخعی اظهار کرد: بخشی از قاچاق مصنوعات طلا به صورت مسافری وارد کشور می‌شود که کنترل آن بسیار سخت است و در این زمینه برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

 

وی افزود: بر اساس آخرین آمار به دست آمده و تحقیقات میدانی و مطالعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به همراه اتحادیه مربوطه، قاچاق 15 تا20 درصدی را در سال های 1392 و 1393 شاهد بودیم و میزان قاچاق برای سال گذشته نیز در حال بررسی است.

 

نخعی تاکید کرد: در خصوص قاچاق مربوط به طلا آماری ارائه شده بود که غیرکارشناسی بوده و بعضا نیز شاهدیم برخی آمار از سوی شرکت هایی ارائه می‌شود که به دلیل وجود رقابت، اقدام به اعلام آمارهایی در این زمینه می کنند که اشتباه بوده و آن را تایید نمی کنیم.

 

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: به موجب ماده 16 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هیچ آماری در زمینه قاچاق غیر از آمار رسمی اعلام شده از سوی ستاد، قابل پذیرش و استناد نیست و قانونگذار این اختیار را فقط به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داده است.