دولتی‌ها پایشان را از کفش بخش خصوصی درآورند

حسین محمودی‌اصل گفت: یکی از اصلی‌ترین بحث‌های اقتصاد کشور کوچک کردن دولت است.

وی افزود:شرکت‌هایی که دارای اعتبارات دولتی هستند قدرتمندتر ازبخش خصوصی شده و این امر موجب می شود تا گوی رقابت در دستان دولتی ها باشد.

محمودی‌اصل تصریح کرد: در این شرایط وجود شرکت‌های خصوصی توجیه اقتصادی ندارد و در نتیجه این شرکت‌ها ورشکست می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت باید دست از رقابت با بخش خصوصی برداشته و فقط نقش نظارتی بر صنایع و شرکت‌های مختلف را بر عهده گیرد.

وی با اشاره به کوچک بودن بخش دولتی در کشورهای پیشرفته و انجام امور به دست شهرک‌های خصوصی تصریح کرد: در کشور ما نیز دولت باید پای خود را از کفش بخش خصوصی بیرون بکشد و فقط صنایع حاکمیتی و امنیتی را در دست داشته باشد.

 

*** کاهش مداخله گری دولت تنها با چابک سازی صورت می گیرد

 

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی اظهار داشت: کوچک سازی دولت از برنامه پنج ساله سوم اقتصاد مطرح شد و در برنامه های، چهارم و پنجم  ادامه پیدا کردوتعدادی از وزارتخانه ها در همین راستا کوچک سازی و چابک سازی شدند.

 

وی با اشاره به تاثیر کوچک سازی دولت بر اقتصاد گفت: چابک سازی دولت کاهش هزینه های جاری و همچنین کاهش مداخله گری در بخش خصوصی را به دنبال خواهد داشت که نتیجه این امر  هدایت اقتصاد به سمت پویایی و پیشرفت است.

 

حق شناس در ادامه یادآور شد: امروزه همه مکاتب اقتصادی به این نتیجه رسیدند که دولت نمی تواند نقش بنگاه اقتصادی را ایفا کند چراکه کارایی در بخش خصوصی بیشتر است از این رو در همه کشورهای توسعه یافته سهم اقتصاد متعلق به بخش خصوصی  بشتر از دولت است.

 

این کارشناس اقتصادی افزود:بخش اعظمی از نیروی کار در بخش دولتی مشغول به کار هستند و همین امر موجب می شود منابع طبیعی همچون نفت و گاز که در اختیار دولت است  صرف هزینه های جاری شود.

 

 

وی در خصوص بودجه عمومی کشور نیز گفت: در واقع از 35 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کمتر از 20 درصد صرف زیر ساخت ها می شود  که با توجه به مطالبات صندوق بازنشستگی از دولت، اگر این روند ادامه یابد دیر یا زود تمامی منابع می بایست بین شاغلین و بازنشستگان توزیع شود.

 

حق شناس  اظهار داشت:  کوچک سازی دولت در برنامه پنجم توسعه جز سیاست های دولت بوده اما مسولان مربوطه فرصت زیادی برای چابک سازی و تحقق این امر نداشتند.