اجلاس دوحه قطر که قرار بود امروز ساعت 8 و 45 دقیقه صبح به وقت محلی برگزار شود، به دلیل تلاش عربستان برای تغییر متن پیش نویس تا بعد از ظهر به تعویق افتاد و در ساعت 3 بعدازظهر آغاز شد.

خبرگزاری تاس گزارش داده است با وجود این همه تلاش و تاخیر در زمان برگزاری عربستان نتوانست پیش‌نویس این طرح را تغییر دهد.

بلومبرگ پیش از این اعلام کرده بود عربستان تلاش می‌کند تا بندی را در پیش نویس که مرتبط با ایران است، تغییر دهد.

در حالی که عربستان پیش از این اعلام کرده بود حتی بدون شرکت ایران از طرح فریز نفتی حمایت خواهد کرد دقیقا در آستانه برگزاری این اجلاس با چرخشی 180 درجه موضع خود را تغییر دادو اعلام کرد: حمایت ما از این طرح تنها به شرط حضور ایران در این اجلاس خواهد بود.

ایران امروز در این اجلاس شرکت نکرد، زنگنه گفته بود اگرچه از این طرح حمایت می‌کند اما تثبیت تولید نفت ایران در حالیکه به تازگی تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده منطقی نیست، زیرا صادرات نفت ایران قبل از تحریم دو میلیون و 800 هزار بشکه بود که بعد از تحریم‌ها به یک میلیون بشکه رسیده است.

وزیر نفت ایران همچنین گفته بود تا زمانی که تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه نرسیده صحبت از تثبیت نفت ایران خنده دار است.

برخی منابع با اعلام این خبر گفته‌اند گفت‌وگوی نماینده کشورها در اجلاس دوحه همچنان در جریان است.

. پیش از این ناطق علی‌اف وزیر انرژی آذربایجان گفته بود در پیش‌نویس این طرح موضوع تثبیت تولید در سطح ماه ژانویه و ادامه آن تا روز نخست ماه اکتبر، درج شده است.

امروز 17 کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیرعضو اوپک در دوحه قطر گرد هم آمده‌اند تا طرح موسوم به فریز نفتی را بررسی کنند. در صورت توافق تولید نفت در سطح ماه ژانویه نگه داشته می‌شود.

خبرگزاری تاس اعلام کرده که تاکنون 6 کشور عربستان، قطر، کویت، قزاقستان، عمان و اندونزی از این طرح حمایت کرده‌اند.