پروژه "کارت اعتباریِ خرید کالا" شکست خورد

جواد اسماعیلی رئیس سابق بسیج اقتصادی و مشاور قائم مقام اسبق وزارت بازرگانی در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص وعده مجدد دولت درباره اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا اظهار کرد: همان طور که انتظار می رفت، دولت نتوانست طرح وام 10 میلیونی خرید کالا را در سال گذشته اجرا کند و ناچار شده امسال بار دیگر برای اجرای آن وعده دهد.

وی افزود: اگر دولت برای اجرای این طرح بخواهد از بانکها پول بگیرد، آنها تحت هیچ شرایطی همکاری نخواهند کرد، کما این که در دولت قبل هم برای طرح "میزان" کمکی به دولت وقت نکردند.

پدر کوپن ایران گفت: اگر دولت به صورت دستوری از بانکها بخواهد که به مردم وام بدهند و بعد مردم هم این پولها را را با بهره اندک باز پرداخت کنند، بانکها متضرر می شوند.

وی بیان کرد: دولت با استفاده از منابع بانک مرکزی هم نمی تواند این طرح را اجرایی کند زیرا به نظر می رسد چنین پولی به هیچ وجه در دسترس نیست. مگر اینکه دولت چنین منابع کلانی را از بانک مرکزی قرض بگیرد که دولت به بانک مرکزی بدهکار شود که چنین اتفاقی بعید است.

مشاور وزیر سابق بازرگانی با انتقاد از اظهارنظرهای غیر کارشناسی دولتمردان درباره اجرای طرح وام خرید اعتباری کالا به نسیم آنلاین گفت: متاسفانه دولتمردان در خصوص اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا، غیر کارشناسی صحبت می کنند و در نهایت این طرح هم اجرایی نمی شود و این بدقولی باعث ناراحتی مردم می شود.

اسماعیلی تصریح کرد: دولتمردان نباید این حرفها را بزنند، و باید صبر کنند تا منابع اجرای این طرح فراهم شود و سپس یک هفته زودتر آن را اعلام عمومی کنند. اعلام عمومی زودتر از موعد این طرح کار بسیار اشتباهی است. وعده دادن به مردم و بعد عمل نکردن به آن به اعتماد مردم به دولت آسیب می رساند.

وی عنوان کرد: من سالها در دولت بودم و واقعا نمی دانم دولت منابع لازم برای اجرای این طرح را از کجا می خواهد تامین کند. بعضی از دولتمردان حرفهای عجیبی می زنند.

رئیس سابق بسیج اقتصادی با اشاره به نحوه شناسایی واجدین شرایط برای دریافت کارت اعتباری خرید کالا اظهار کرد: شناسایی واجدین شرایط برای دریافت این تسهیلات خیلی کار سختی نیست، ولی عزمی برای شناسایی واجدین شرایط در دولت وجود ندارد. مخصوصا افرادی که دولت از درآمد آنها با خبر است به راحتی قابل شناسایی اند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بهتر است دولت این وعده ها را به مردم ندهد زیرا طرح کارت اعتباری کالا در سال 95 هم اجرایی نخواهد شد.