عربستان مذاکرات دوحه را به شکست کشاند

پس از اینکه نشست دوحه روز گذشته بدون نتیجه پایان یافت، فایننشال تایمز طی گزارشی درباره این نشست و دلایل شکست آن نوشت: پس از اینکه تلاش‌های برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان برای فریز تولید، یکشنبه شب بدون رسیدن به توافق و به علت اصرار عربستان برای مشارکت ایران در هرگونه توافقی پایان یافت، قیمت نفت با کاهش روبرو شد.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد: گفتگوها در دوحه با هدف دستیابی به نخستین قرارداد نفتی جهانی در 15 سال گذشته روز یک‌نبه آغاز شد و با شکست وزرا برای غلبه بر مخالفت ریاض که در روزهای اخیر، مواضع سختی اتخاذ کرده بود شکست خورد.

شکست در رسیدن به توافق، یک کاهش دیگر در قیمت نفت رقم زد. قیمت نفت در ساعات اولیه معاملات پیش از اینکه اندکی بهبود یابد، 7 درصد کاهش یافت.  

محمدبن صالح السدا، وزیر انرژی قطر در این‌باره گفت: «ما همگی به زمان بیشتری برای همفکری نیاز داریم.»

نمایندگان در این نشست گفتند عربستان تلاش می‌کرد تا پیش‌نویس اولیه توافق را پاره کند چراکه تصمیم گرفته بود تا بخشی از توافقی نباشد که به ایران راه گریز بدهد. تهران از پیوستن به فریز نفتی خودداری کرد چراکه این کشور پس از سال‌ها تحریم، صادرات نفت خود را بازسازی می‌کند.

فلاح الامری، نماینده عراق در این‌باره گفت: «ما بسیار بسیار ناامید شدیم... این کار بر قیمت نفت و درآمدهای ما اثر خواهد گذاشت. ما خواستار یک توافق بودیم.»

ایران به این نشست که تولیدکنندگان بزرگ غیر اوپکی نظیر روسیه و مکزیک و همچنین کشورهایی از اوپک در آن حضور داشتند، نماینده‌ای نفرستاد. در مجموع این کشورها تقریبا نیمی از نفت جهان را تولید می‌کنند.

به نوشته فایننشال تایمز، امید برای انعقاد توافقی میان کشورهای تولیدکننده افزایش یافته بود چراکه آنها تلاش می‌کردند تا به کاهش 2 ساله قیمت نفت پایان دهند.

یکی از نمایندگان روز گذشته پیش از پایان این نشست گفت: «تمام جهان منتظرند که این اتفاق بیفتد. تمامی ما امروز صبح خوش‌بین بودیم...اگر این اتفاق نیفتد، خوب نیست.»

قیمت نفت از کمتر از 30 دلار در نیمه ژانویه به 42 دلار در پایان هفته گذشته افزایش یافته بود که این افزایش بیشتر ناشی از طرح فریز تولید نفت به رهبری قطر، روسیه و عربستان بود.

این روزنامه تخصصی اقتصادی در ادامه گزارش خود افزود دومین پیش‌نویس که روز یک‌شنبه منتشر شد، فریزی را پیشنهاد می‌کرد که تنها در صورت اجماع «تمام کشورهای اوپک و کشورهای صادرکننده بزرگ» بر سر توافق اتفاق می‌افتاد.

عربستان در اواخر سال 2014 اعلام کرده بود که سقوط قیمت‌ها به 20 دلار در هر بشکه برایش مهم نیست اما اخیرا در میان فشار بر منابع مالی این کشور، روش این کشور تغییر کرده است.

یک نماینده ارشد اوپک گفت ماه گذشته عربستان با فریز تولید حتی بدون مشارکت ایران موافقت کرد اما محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان گفت عربستان سعودی هیچ توافقی را بدون ایران امضا نخواهد کرد.

نمایندگان کشورها از جمله برخی از هم‌پیمانان عربستان در پاسخ به اینکه چرا عربستان به دوحه آمد زمانیکه موضع ایران را به خوبی از پیش می‌دانست، گفتند فکر می کردند که عربستان این توافق را تصدیق کند.

یک فرد آگاه به موضع عربستان در این‌باره گفت آنها (عربستان) منتظر بودند ایران موضعش را تلطیف کند و شاید یک کاهش تولید را در زمان دیرتری پیشنهاد کند. آنها گفتند انتظار می رفت که روسیه و ونزوئلا از ایران امتیاز بگیرند.

دیگران نشانه‌هایی از اختلاف میان محمد بن سلمان که پس از به قدرت رسیدن پدرش، به یکی از نیروهای اقتصادی قدرتمند در عربستان تبدیل شده است با علی النعیمی، وزیر باسابقه عربستان مشاهده می‌کنند.

در ماه‌های اخیر جایگاه نعیمی به عنوان یک صدای بلند در سیاست نفتی عربستان توسط محمد بن سلمان با چالش مواجه شده است. محمد بن سلمان در نظر دارد تا سهام شرکت ملی نفت عربستان را خصوصی سازد و وابستگی این کشور را به نفت کاهش دهد.

به نوشته این گزارش، شکست مذاکرات ممکن است اثر عکسی داشته باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری حتی با اینکه تحلیلگران تردید داشتند که یک توافق تاثیر چشمگیری بر توازون بازار نفت داشته باشد، یکی از بیشترین شرط بندی‌ها بر سر بهبود قیمت‌ها را انجام داده‌اند.

بسیاری معتقدند که توافق برای فریز تولید نفت به عنوان راهی برای خرید زمان توسط تولیدکنندگان بود چراکه قیمت‌های پایین تقاضا را تحریک کرد و تولیدهای پرهزینه را کند ساخت.

الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه پس از نشست گفت از اینکه برخی از اعضای اوپک در صبح روز یکشنبه تقاضاهای جدیدی درخواست کردند، «شگفت‌زده» شده است. وی درحالی‌که در لفافه از عربستان انتقاد می‌کرد، گفت ایران دلیل شکست مذاکرات فریز نبود.

برخی کشورها هنوز امید دارند تا اواخر امسال توافقی منعقد کنند اما اوپک در ابتدا باید نشست رسمی بعدی خود در ماه ژوئن را هدایت کند.