وقتی نفت به سلاح سعودی ها علیه ایران تبدیل می شود

تصمیم اخیر عربستان سعودی در نشست دوحه در زمینه ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت به نظر می‌رسد تاییدی بر تغییر قابل توجه سیاست‌های نفتی این کشور باشد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» عربستان بارها تاکید کرده است که از چاه‌های نفتش به عنوان سلاح دیپلماتیک استفاده نمی‌کند اما در آخر هفته گذشته این کار را به عنوان بخشی از «ستیز در حال شدت یافتن با ایران » انجام داد.

بر این اساس، موضع عربستان سعودی در زمینه تولید نفت ایران از سال گذشته به طور پیوسته شدت یافته و اینک هیچ گونه محدودیتی را در تولید نفت خود نمی پذیرد مگر این که ایران نیز چنین محدودیت‌هایی را اعمال دارد که البته این کشور نیز آن را رد کرده تا تولیدش را به سطح قبل تحریم‌ها برساند.

رویترز می‌نویسد: ریاض با اتخاذ چنین مواضع  سفت و سختی از شکست مذاکرات دوحه مطمئن شد و خیالش را از سطح تولید نفت راحت کرد و به نظر می‌رسد این راهبرد دیپلماتیک  تغییراتی را در بازارهای نفتی موجب شود.

این رسانه در ادامه با اشاره بر تاکید ایران در افزایش تولید نفت خام خود در کمتر از یک سال و پذیرش اکثریت تولید کنندگان نفت نوشت: عربستان به طور دائم مخالف توافق هسته ای ایران بوده و بیم دارد که این مسئله موجب تقویت اقتصادی ایران شده و بدین طریق این کشور در نبردهای نیابتی در لبنان، یمن، سوریه و عراق سرمایه گذاری کند.

در انتهای این گزارش آمده است: مقام‌های سعودی در خفا از توانمندی ایران در افزایش سریع تولید نفت و صادرات آن ابراز ترید می نمایند. هرچند که واقعیت این است که افزایش تقاضای جهانی نفت کمک می‌کند تا بدون این‌که دیگر تولید کنندگان ناچار شوند جلوی تولید خود را بگیرند، بازار نیز خود را آماده پذیرش نفت‌ مازاد ایران نماید.

 و اما «رادیو بین‌المللی فرانسه» نیز در تحلیلی که در این زمینه  در وبگاهش آورده است، نوشت: به گفته ناظرین امور نفت با توجه به خودداری ایران از حفظ سطح تولید خود و تاکید عربستان بر پیوستن ایران به سیاست‌های اعلام شده در دوحه، انتظار نمی‌رود تصمیمات سرنوشت سازی درجهت توقف سقوط بهای نفت و افزایش سریع آن اتخاذ شود.