وقتی پراید فرهنگ ساز شود

پراید خودرویی که همه او را سلطان تصادفات می دانند و چند سالی است که مورد هجوم منتقدان و انتقادات درست و غلط قرار گرفته است امروز می تواند چهره ای جدید را برای مصرف کنندگان بوجود آورد.

 

پراید امروز در صدر تمامی جداول بررسی های مختلف حوزه خود قرار گرفته است. پرتردد ترین خودرو، پرتیراژ ترین محصول، پرصادرات ترین خودرو و القابی از این دست که صدر نشینی اش مرهون تردد بالا و استفاده بسیار از این خودرو است.

 

این خودرو که با حضور چند میلیونی در سطح معابر و جاده های کشور، خود را تبدیل به یک نماد و عضوی از جامعه ایرانی کرده است امروز می تواند نقشی را ایفا کند که باعث از بین رفتن بسیاری از انتقادات به خودروهای داخلی و حتی انتقادات وارده بر خود شود.

 

فارغ از این که نقش فرهنگ رانندگی و استاندارد راه ها و خطاهای مهلک و مرگ آور انسانی چقدر در کسب عنوان پرتصادف ترین خودرو تولید داخل تاثیر گذار است، اما با نگاهی درست می توان پراید را در بخش های مثبت نیز تاثیر گذار دانست.

 

چندی است در شلوغی بازار کمپین های مختلف که این روزها بواسطه قدرت شبکه های مجازی همواره در حال افزایش است، کمپینی به نام #من_ بین_ خطوط_ می رانم به یکی از پرطرفدار ترین خواسته های جامعه امروز تبدیل شده است. طرحی که در صورت اقبال عمومی می تواند موجب بهبود بسیاری از معضلات کوچک و بزرگ در رانندگی کشور باشود

 

گستردگی در این کمپین به گونه ای است که می توان خانواده ای عظیم از رانندگان خودروهای مختلف کشور را در آن جای داد. چه آنکه نمی توان از نقش پررنگ پراید و پراید سواران در این طرح غافل شد. همانطور که گفته شد به دلیل تردد بالای این خودروها می توان بخش عظیمی از حامیان و بی توجهان به موضوع رانندگی بین خطوط را از گروه پراید سواران دانست. شاید اگر این افراد که قطعاً تعدادشان در جامعه کم نیز نمی باشد رانندگی بین خطوط را مورد توجه قرار دهند اثر بسیار زیادی در موفقیت این کمپین گذاشته باشند.

 

همچنین اگر این فرهنگ سازی که در مرحله اول با همین کمپین من بین خطوط می رانم آغاز شده است ادامه پیدا کند حتی بسیاری از مقام های منفی که به پراید نسبت به داده شده است از او گرفته شود چرا که درصد اعظم تصادفات پراید نه نقص فنی بلکه خطای انسانی و اشتباهات فردی است.

 

شاید اگر بتوان این بخش از رانندگان را در معرض پیام های تاثیر گذار این کمپین و در مقیاس بزرگتر این فرهنگ سازی قرار داد تعداد قابل توجهی از حوادث تلخ کشور و بخش اعظمی از مرگ و میر مردم ایران را کاهش داد.

 

هر چند که این کمپین در ابتدای راه قرار دارد و در صورت عزم مردمی و حمایت بخش های مختلف می تواند به موضوعی اثر بخش و بزرگ مبدل گردد اما برای ادامه این مسیر می شود حتی از تولید کنندگان خودرو هم کمک گرفت. تجریه نشان داده است که شرکت های تولید کننده خودرو خصوصاً سایپا در حوزه مشارکت های اجتماعی فعالانه عمل کرده است و می تواند این بار هم در کنار مردم و با ارائه پشتیبانی معنوی به کمک این طرح آیند.

 

آنچه که مشخص است  این کمپین سراسر منفعت است و به سود همه مردم ایران خواهد بود و باید با تمام توان و با همیاری تمام نهادها و سازمان های به کمک این موج ایجاد شده شتافت تا بتوان نتایجی بسیار قابل قبول تر و بزرگ تر از آنچه که تصور می شود را بوجود آورد.

 

به نظر می رسد کمپین #من_ بین _ خطوط_ می رانم راهی برای نظم دهی و آرامش و انتفاع افراد در راه ها ایجاد شده است اما اگر زاویه نگاه را در این خصوص تغییر دهیم با تداوم این روند می توان برای آن اهداف و مقاصد بزرگتری را حتی به اندازه زندگی و سلامت جمعی در نظر گرفت؛ پس باید با قدرت بیشتر و با همراهی بهتر از رانندگی بین خطوط حمایت کرد.