قیمت طلا کاهش یافت

در حالی که ارزش دلار در برابر ین تقویت شده، قیمت طلا امروز کاهش یافت و رشد قیمت های قبلی نقره خنثی شد، اما هر دو فلز در مسیر ثبت رشد قیمت هفتگی قرار دارند.

پس از انتشار گزارش هایی در این باره که بانک مرکزی ژاپن در حال بررسی اعمال نرخ های بهره منفی برای موسسات مالی است، ارزش دلار در برابر ین امروز حدود یک درصد افزایش یافت. تقویت ارزش دلار موجب می شود کالاهای ارزش گذاری شده به دلار از جمله فلزات گرانبها برای دارندگان سایر ارزها گرانتر شود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا پس از رسیدن به بالاترین رقم 5 هفته اخیر (1270 دلار و 10 سنت) در روز پنجشنبه، امروز با 0.3 درصد کاهش به 1244 دلار و 80 سنت رسید.

قیمت نقره هم که اوایل امروز تا یک درصد افزایش یافته بود با 0.4 درصد افزایش به 17.065 دلار رسید. قیمت نقره در جلسه قبلی به بالاترین رقم 11 ماه اخیر یعنی 17.695 دلار رسیده بود.

قیمت نقره در این هفته 5.4 درصد رشد داشته در حالی که طلا نیز رشدی یک درصدی را تجربه کرده است.

اما گلدمن ساکس روز جمعه همچنان نگاه کاهشی خود را درباره طلا و سایر کالاها حفظ و اعلام کرد: «ما همچنان انتظار داریم که تقویت بازار کار آمریکا فدرال رزرو را ناگزیر خواهد کرد تا امسال 3 نوبت نرخ بهره را افزایش دهد و این منجر به تقویت ارزش دلار و افزایش تدریجی نرخ های واقعی در آمریکا و افت قیمت طلا خواهد شد.»

کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری به دلیل وضعیت آشفته بازارها و نگرانی ها از اقتصاد چین موجب شد که طلا در 3 ماهه نخست امسال بهترین عملکرد سه ماهه در طی نزدیک به 30 سال گذشته را به نمایش بگذارد.