فصل جدید رونق بازار سرمایه در سال 95

محمد رضا  گیوکی گفت :رشد شاخص کل در سه ماه پایانی سال گذشته و همچنین رشد قیمت سهام شرکت ها ، چندان منطقی نبوده است، این مطلب بارها بیان شده که رش ها و جهش های یکباره در بازار سهام ، افت و ریزش هایی به همان نسبت را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به فرضیه ها و تعاریف بازار کارا و بهینه ، تغییر در قیمت سهام شرکتها در اثر تغییر در ارزش ذاتی سهام  آن ها روی می دهد ، اما عملکرد سرمایه گذاران در بورس تهران کارایی و بهینه بودن بازار سرمایه را زیر سوال برده است.

زیرا قیمت سهام شرکت های بورسی در ماه های اخیر ، بر اثر هیجانات ناشی از شنیده ها و اخبار سیاسی بوده و در این امر توجه کم تری به عملکرد شرکت ها و همچنین تغییرات بنیادی آن ها ، معطوف گشته است.

به گفته گیوکی، نمی توان روند نزولی کنونی بازار را  تنها به شرایط نامطلوب بنگاه های اقتصادی و وضعیت اقتصادی کشور ، نسبت داد. 

گیوکی در ادامه با اشاره به اینکه باید به برخی از مسائل رفتارشناسی مالی بازار سهام توجه داشت اظهار کرد: گاهی سرمایه گذاران ، تحت تاثیر احساسات خود ، رفتاری کاملا متفاوت با منطق سهامداری و اقتصادی از خود نشان می دهند. 

فعال بازار سرمایه و عضو انجمن حسابداری و حسابرسی ایران در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار ، زیان گریزی در رفتار اغلب سرمایه گذاران مشهود است، در واقع اغلب سرمایه گذاران بورس تهران در وضعیت کنونی از فروش سهام زیان ده خودداری کرده اما سهام سود ده خود را خیلی زودتر به فروش می رسانند.در نتیجه سهام شرکت هایی که در ماه های اخیر رشد خوبی را با توجه به مسائل مطرح شده ، تجربه کرده اند در تیر رس فشار فروش قرار دارند.

وضعیت بازار شرایط خوبی ندارد

در ادامه عظیم ثابت از دیگر کارشناسان بورس گفت: در هفته پایانی فروردین ماه سال جاری، بازار سرمایه تعریف چندانی نداشت و شرایط بازار قابل تعریف نبوده است.

به گفته وی، از 28 فروردین ماه وضعیت بازار سرمایه تاحدی بهترشد .

این کارشناس بورس در ادامه عنوان کرد: بسیاری از شرکت ها از جمله صنایع  معدن و پالایشی و فلزات، رشد کردند اما نتوانستند میدان داری کنند .

ثابت در ادامه اظهار کرد: درحال حاضر وضعیت بازار شرایط خوبی ندارد و  نقدینگی بازار کاهش یافته است.

فصل جدید رونق بازار سرمایه در سال 95

در ادامه بهراد ابراهیمی مدیرمعاملات اوراق بهادر دراین زمینه گفت: بعد از اجرایی شدن برجام، رشد در زمینه بازار بورس خوب بوده و توانسته بازگشایی بین المللی داشته باشد.

وی ادامه داد: شرکت پارس ایران خودرو بسیار خوب بوده و درطی این مدت صنعت بانک درآمد ارزی رشد خوبی را دارا بوده است.

مدیرمعاملات اوراق بهادر در ادامه عنوان کرد: باتوجه به اینکه 4ماه از اجرایی شدن برجام گذشته اما اتفاق عملیاتی در اقتصاد بوجود نیامده و اگر هم بوده بسیار محدود بوده است.

وی با بیان اینکه وضعیت بازار در شرایط فعلی درحال اصلاح است افزود: این شرایط به دوصورت قیمتی و زمانی است که درشرایط فعلی وضعیت خوبی دارد اما در اصلاح قیمتی 5تا 10 درصد کاهش حجم معاملاتی داشته است. 

ابراهیمی با ابیان اینکه رشد خوبی برای بازار سرمایه پیش بینی نمی شود افزود: بااجرایی شدن برجام انتظار می رود که بازار سرمایه درشش ماهه دوم سال جاری وضعیت بهتری خواهد داشت و به نظر می رسد سال جاری، سال خوبی برای بازار سرمایه باشد.