عدس از برنج هم گران‌تر شد

طی یک سال اخیر قیمت عدس به عنوان یکی از حبوبات پرمصرف مردم مدام روند افزایشی داشته است، تا جایی که قیمت عدس وارداتی (کانادایی) سال گذشته در همین موقع کیلویی 4500 تومان بود که به مرور تا 8 هزار تومان در بازار عمده‌فروشان مولوی رسید و امروز مغازه‌داران سطح پایتخت عدس ایرانی را کیلویی 13 هزار تومان و عدس کانادایی را کیلویی 10 هزار تومان می‌فروشند.

برخی از فروشندگان سطح بازار علت افزایش قیمت عدس را حضور دلالان در بازار کالاهای اساسی از جمله برنج و حبوبات می‌دانند و برخی دیگر کاهش سطح کشت عنوان می‌کنند.

محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد افزایش قیمت عدس به خبرنگار فارس، گفت: عدسی که در داخل تولید می‌شود کفاف مصرف داخل را نمی‌دهد و برای همین بخشی از نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی بر این نکته تأکید کرد که اگر عدس وارد نمی‌شد قیمت عدس تولید داخل ممکن بود از این هم بالاتر باشد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به اینکه چقدر حضور دلالان در بازار می‌تواند به افزایش قیمت‌ها دامن بزند این گونه پاسخ داد که یک زمانی دلالان پول خود را در بازار ارز، سکه و یا خودرو گذاشته بودند، اما اکنون با تغییر این وضعیت در بازارها این پول را روانه بازار مواد غذایی از جمله برنج و حبوبات کرده‌اند که بازی با رزق مردم و کاری خطرناک است.

به گفته آقاطاهر دلالان در فصل مناسب این گونه کالاها را از کشاورز خریداری کرده و در انبار نگه می‌دارند و به محض افزایش قیمت آن را روانه بازار می‌کنند. زمانی در مورد برنج و خرما این اتفاق افتاد و اکنون نوبت به حبوبات از جمله عدس رسیده است.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در ارتباط با خرید و توزیع و یا صادرات کالاهای مورد نیاز مردم فکری بکند.