شرط ربیعی برای افزایش مجدد دستمزد کارگران

علی ربیعی در گفت وگوی تلویزیونی با موضوع بررسی مسائل و مشکلات جامعه کارگری به مناسب هفته کارگر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نامه ای که به مناسبت 13 رجب (روز پدر) خطاب به فرزندان کارگر نوشتید؛ در آن نامه بابت کم کاری ها عذرخواهی کردید که ربیعی در این خصوص افزود: برای کارگران هفته کارگر مثل نوروز کارگری است.

وی افزود: قصد من از این نامه این بود که ارزش کار پدرانشان را برای بچه های کارگر تشریح کنم چون خودم روزگاری هم پدر کارگر داشتم و هم کارگر بودم و این مفهوم را می خواستم به فرزندان کارگرم بدهم که پدرانشان قابل افتخارند.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی گفت: از طرفی احساس می کردم خیلی باید کارهای بیشتری را برای جامعه کارگری انجام می شد که نشد بنابراین از بچه های کارگر برای خیلی از کارهایی که نتوانستم بکنم عذرخواهی کردم.

وی افزود: البته سالهایی مزد (دستمزد) از تورم خیلی فاصله پیدا کرد، قدرت خرید کارگران خیلی پایین آمد و من خیلی دوست داشتم شرایط اقتصادی کارگران بهتر از این باشد و قدرت خرید کارگران را بیشتر افزایش بدهم اما به هر حال تصمیماتی که در باره مزد گرفتیم در این سه سال قابل دفاع بود.

ربیعی گفت: ما در سال اول 25 درصد مزد را اضافه کردیم که به طور مستقیم و غیرمستقیم 31 درصد شد، در سال دوم 17 درصد و امسال نیز 14 درصد افزایش داشتیم.

وی افزود: در هر سه سال تورم را در نظر گرفتیم و باید امنیت شغلی کارگران را حفظ کنیم بطوری که معیشتشان آسیب نبیند از طرفی دیگر بحث درمان و بیمه آنان نیز مطرح است که آنها را نیز در نظر گرفتیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: البته ما باید کارفرمایان را نیز حمایت کنیم به ویژه که در این سالها بنیان های اقتصادی و نظام تولیدی ما آسیب های جدی ای دیده است باید مراقبت باشیم که این کارفرمایان نیروی کارشان را کم  نکنند و در واقع منابع و مصارف را طوری در نظر بگیریم که کارگاه ها تعطیل نشود.

وی افزود: در هر حال ما دوست داشتیم قدرت کارگری افزایش پیدا کند اما اکنون ظرفیت اقتصادی کشور بیش از این کشش ندارد.

ربیعی گفت: سالهای سال تورم روی 35 درصد ایستاد اما مزد کارگران 9 درصد افزایش داشت در حالیکه ما در قبال جامعه مسئول هستیم و وقتی صنعت و بخش خدمات ما ضعیف است باید مدارا کنیم.

وی افزود: هر چند که عذرخواهی رفتار مدیریتی غیرمتعارف است اما آقای روحانی در بحث سبد کالا عذرخواهی کرد و در واقع بر سر توزیع نامناسب اولین سبد کالا از مردم عذرخواهی کرد و این سنت حسنه است به ویژه که ما قول هایی دادیم و باید به این قول هایمان عمل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به بحث حمایت از کارفرمایان اشاره کرد و گفت: ما سیاست های تشویقی در بحث حمایت از کارفرمایان را داریم که در برنامه ششم نیز می خواهیم این سیاست ها را ادامه بدهیم و به نوعی باری از روی دوش کارفرماها کم کنیم.

وی افزود: اگر به شرایط رونق برسیم که البته پیش بینی رشدی که در هر سه سال داشتم درست از آب درآمد و امسال نیز قطعاً پنج درصد رشد را تجربه خواهیم کرد.

ربیعی ادامه داد: البته این رشد پنج درصدی باید همراه با اشتغال باشد و البته در کنار این رشد پنج درصدی رونق نیز باید شکل بگیرد.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ملاک ما برای اعلام نرخ بیکاری آمار مرکز آمار است.

علی ربیعی افزود:16  هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بنگاه ها در نظر گرفتیم تا کارگران خود را حفظ کنند و تعدیل نیرو صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه پارسال حدود 300 هزار کارگر را حفظ کردیم افزود: اگر به سمت رونق اقتصادی پیش برویم تلاش می کنیم از این ناحیه چند درصد به حقوق ها اضافه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نرخ بیکاری گفت: مرکز آمار داده ها و شاخص هایی دارد و ملاک ما مرکز آمار است.

ربیعی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت سه و هشت دهم درصد بالا رفته است، افزود: باید بر مبنای نرخ مشارکت نرخ بیکاری را محاسبه کنیم.

وی با بیان اینکه صدور دفترچه تامین اجتماعی هم می تواند شاخصی برای میزان اشتغال باشد افزود: آمارهای من بر اساس بیمه های تامین اجتماعی است.

ربیعی گفت: پارسال 888 هزار دفترچه تامین اجتماعی صادر کردیم و از این تعداد حدود 300 هزار ریزش از جمله بازنشسته داشتیم به عبارتی پیش از 500 هزار شغل ایجاد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در سال های 93 و 94 شغل ایجاد کردیم افزود: در سال 93 حدود 700 هزار و در سال گذشته 888 هزار دفترچه بیمه تامین اجتماعی جدید داشتیم.

ربیعی اضافه کرد: اکنون 22 میلیون شغل و 15 میلیون دفترچه داریم یعنی همیشه نسبت 2 به 1 وجود داشته است.

وی درباره جلسه روزه سه شنبه شورای عالی اشتغال که با حضور رئیس جمهور برگزار می شود گفت: پارسال برش استانی 7 استان را از جمله کردستان ، سمنان و کرمانشاه اجرا کردیم و مزیت های شغلی هر استان استخراج شد.

ربیعی با بیان اینکه سه شنبه درباره طرح "حرکت" بحث می شود افزود: با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حدود 120 هزار شغل را برای سال 95 در حوزه گردشگری پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: پارسال صندوق کارآفرینی ما بیش از 1100 میلیارد تومان با نرخ سود 4 درصد تسهیلات داد که بخشی از آن در حوزه گردشگری و صنایع دستی بود.

ربیعی افزود: در بخش آی سی تی هم با وزارت ارتباطات هماهنگی انجام شد و بیش از 200 هزار شغل را در این حوزه پیش بینی کردیم.

وی اضافه کرد: با محیط زیست و وزارت نفت در حوزه های بهینه سازی انرژی کنسرسیوم کار تشکیل شده است و آموزش موبایل و سیار را در سازمان آموزش فنی و حرفه ای از پارسال آغاز کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهد هر یک درصد رشد اقتصادی باید 100 هزار شغل ایجاد کند گفت: چون رشد اقتصادی ما بیشتر در بخش های گاز و صنعت است ممکن است ما را با شغل کمتر روبرو کند به همین علت بر توسعه محلی متکی شدیم.

ربیعی افزود: آقای رئیس جمهور تک رقمی کردن نرخ بیکاری را در پایان دولت یازدهم هدف گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه به مشکلات کارگران و بازنشسته ها آگاه هستیم گفت: با عقلانیت و سخت کوشی تلاش می کنیم وضع زندگی کارگران را ارتقا دهیم و کارگران بالقوه را تبدیل به کارگران بالفعل کنیم.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث ناشی از کار اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی در این حوادث کشته می شدند اما هر سال این حوادث را کاهش و ایمن را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه  ‌امید داریم وضع کارگران را بهبود ببخشیم افزود: 285 ورزشگاه را در سطح کشور برای کارگران برنامه ریزی کردیم.

ربیعی با اشاره به اینکه در مواردی قرارداد های سفید امضاء منعقد می شود گفت: وقتی توازن عرضه و تقاضا برای کار بر هم می خورد امنیت شغلی از بین می رود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مقابله با ناامنی شغلی در کنار افزایش امنیت اجتماعی جزو راهبردهای امسال ماست.

ربیعی گفت: 700 هزار کارگر ساختمانی بیمه نشده هستند که باید آن ها را بیمه کنیم.

وی افزود: برای کارگران فصلی سعی می کنیم در فصول دیگر برای آن ها کار موقت ایجاد کنیم اما این در شرایط رونق اقتصادی اتفاق می افتد نه رکود.

ربیعی با بیان اینکه نظام تامین اجتماعی آن ها را باید اصلاح کنیم ادامه داد: سالانه 2  هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری پرداخت می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: صندوق تامین اجتماعی هم مشکلاتی دارد اما تلاش می کنیم توان این صندوق را افزایش دهیم تا بیمه بیکاری را هم پرداخت کنیم.

ربیعی درباره بازنشستگان صندوق فولاد هم گفت: 60 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق اسفند آنها باقی مانده که 30 میلیارد آن فراهم شد و بقیه را تا 2 روز آینده جور می کنیم تا حقوق اسفند آنها تسویه شود.

وی افزود: حقوق فروردین آنها را هم سعی می کنیم به سرعت پرداخت کنیم.