به گزارش افکارنیوز،اصغر گرانمایهپور در گفتوگو بافارس در مورد سایر بندهای طرح هفتگانه تحول گفت: این طرح ۷ بخش داشت که اجرای این بخشها با یکدیگر در ارتباط بود اما اجرای قانون هدفمندی یارانهها که به تصویب رسید بخش نظارت و ارزیابی در گام اول هنوز باقی مانده است.

نماینده کاشان در مجلس افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها برای کشور ضرورت داشت و یارانه‌هایی که قبلا از طریق ارزان‌فروشی حامل‌های انرژی پرداخت می‌شد به بن‌بست رسید، بنابراین باید قیمت به سمت واقعی تغییر پیدا می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس خاطرنشان کرد: توزیع درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بین مردم دارای ملاحظاتی است، اولا در حال حاضر حدود ۲ تا ۳ میلیون ایرانی خارج از کشور از یارانه نقدی استفاده می‌کنند در حالی که منابع پرداخت شده برای جبران مشکلاتی ایجاد شده برای ساکنان داخل کشور است و خارج‌نشینان تحت تاثیر افزایش قیمت قرار نمی‌گیرند.

گرانمایه‌پور افزود: همه ثبت نام کنندگان برای دریافت یارانه فقیر نیستند و پرداخت یکسان به همه موجب می‌شود مردم به درآمد آن عادت کرده و در حالی که برای بسیاری از خانواده‌ها این رقم اثری ندارد.

وی گفت: تنها عده‌ای از افراد ساکن روستاها کویر و حاشیه شهرها و کسانی که کشاورزی جزء دارند این درآمددرزندگی‌شان تاثیر دارد اما برای تعدادی از مرفه‌هان که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند یارانه نقدی هیچ تاثیری در زندگی آنها ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس تاکید کرد: طبق قانون قرار بود درآمد حاصل از هدفمندی‌ یارانه‌ها در سه بخش بازپرداخت به مردم، حمایت از تولید و کمک به دستگاه‌های اجرایی صرف شود اما آنچه مشاهده می‌کنیم همه این منابع صرف بازپرداخت به مردم می‌شود.

گرانمایه‌پور خاطرنشان کرد: به این روش تولید لطمه می‌بیند و این با قانون هدفمندی یارانه‌ها در تناقض قرار دارد در حالی که باید به سطح تولید کشور کمک می‌شد نه اینکه مانند کمیته امداد همه مردم مستمری‌بگیر دولت شوند.

وی افزود: مشکلات تولید باعثشده تولید کنندگان به سختی افتاده و هر روز کارگران خود را مرخص می‌کنند. واحدهای زیادی از تولید وجود دارند که گازوئیل لیتری ۱۶.۵ تومان را هم اکنون باید ۳۵۰ تومان خریداری کنند. از طرفی دولت آنها را ملزم کرده قیمت محصولات بالا نرود و این مجادله همچنان ادامه دارد که باعثشده برخی تولید کنندگان از وزن محصول بسته‌بندی شده کم کنند.

وی افزود: عدم اختصاص سهم تولید باعثآسیب به این بخش می‌شود و دولتمردان مجبورند کاهش تولید را با واردات از خارج جبران کنند و بازار کشور از محل واردات رسمی و قاچاق در تسخیر میوه خارجی، لوازم خانگی، پوشاک، منسوجات، کالای برقی و کالاهای مصرفی قرار گرفته که این نقض غرض است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس با بیان اینکه قرار بود ۵۰ درصد درآمد هدفمندی بین مردم توزیع شود، گفت: با درآمد کنونی هدفمندی پرداخت ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به هر نفر امکانپذیر نیست و دولت مجبور است از سایر منابع برای بازپرداخت یارانه برداشت کند. حال چگونه است که رئیس جمهور اعلام می‌کند قصد دارد یارانه نقدی را ۳ برابر افزایش دهد.

گرانمایه‌پور تاکید کرد: اگر قرار باشد منابع بانک مرکزی و فروش اوراق مشارکت که برای پروژه‌های عمرانی منتشر شده صرف پرداخت یارانه به مردم شود، خلاف قانون هدفمندی است و باید در اجرای قانون تجدید نظر شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: دولت به جای اجرای گام‌های بعدی هدفمندی یارانه‌ها دیگر نظامهای طرح تحول مانند تحول در نظام بانکی، تحول مالیاتی، تحول بهره‌وری و نظام توزیع را دنبال کند.

نماینده کاشان تاکید کرد: اگر اصلاح قانون دنبال شود باید سایر نظامهای طرح تحول در ۶ محور دیگر انجام شود. اما انتظار این است روشهای اجرای قانون هدفمندی را براساس قانون مصوب اصلاح کند.

گرانمایه‌پور بااشاره به گزارش‌های دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر دولت از محل درآمد هدفمندی یارانه نقدی پرداخت نمی‌کند بلکه از منابع دیگر برداشت صورت می‌گیرد. زیرا درآمد هدفمندی یارانه‌ها آنقدر نیست که بتوان ماهانه به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت کرد.

این نماینده مجلس افزود: اگر اجرای هدفمندی یارانه‌ها به این روال ادامه پیدا کند کشور را با مشکل اساسی و جدی روبرو می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس خاطرنشان کرد: عزت کشور در خودکفایی اقتصادی است اما اگر با اجرای هدفمندی یارانه تولید داخل صدمه ببیند و نیازمند واردات کالای خارجی شویم بحثخودکفایی و عزت که مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری است خدشه وارد می‌شود.
گرانمایه‌پور افزود: دولت نباید کاری کند که کشور نیازمند بیگانگان شود، بنابراین در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید متن قانون در نظر گرفته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم نباید مستمریبگیر دولت شوند بلکه باید تولید کشور زاینده و دارای ارزش افزوده باشد و مردم با عزت زندگی کنند.