افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

تقویت احساس سرمایه گذاران و کاهش ارزش دلار موجب شد که قیمت نفت امروز حدود نیم دلار افزایش یابد و در نزدیکی بالاترین رقم های سال 2016 باقی بماند، اما تحلیلگران هشدار می دهند که روند افزایش قیمت ماه جاری احتمالا به زودی تضعیف خواهد شد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 50 سنت، معادل 1.1 درصد افزایش نسبت به جلسه قبل به 46 دلار و 24 سنت رسید.

عامل تقویت قیمت نفت برنت، انتشار گزارش هایی در این زمینه بود که عربستان و کویت هنوز به از سر گیری تولید نفت از میدان مشترک خفجی نزدیک نیستند. پیش از آنکه مشکلات زیست محیطی موجب تعطیلی 18 ماهه این میدان در اکتبر 2014 شود، روزانه 280 تا 300 هزار بشکه نفت از میدان خفجی تولید می شد.

قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با 46 سنت، معادل یک درصد افزایش به 44 دلار و 50 سنت رسید.

عامل افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت، گزارش انستیتوی نفت آمریکا بود که در آن ادعا شده حجم ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته حدود 1.1 میلیون بشکه کاهش یافته، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش 2.4 میلیون بشکه ای را داشتند.

دیروز قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا به ترتیب به 46 دلار و 49 سنت و 44 دلار و 84 سنت رسید که بالاترین رقم ها در سال 2016 محسوب می شد.

صرف نظر از اشتهای قوی سرمایه گذاری از سوی تجار مالی، تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت نفت ناشی از افت ارزش دلار بوده که از ابتدای امسال در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی 5 درصد کاهش داشته است.

بانک ای ان زد امروز در یادداشتی نوشت: «کاهش ارزش دلار آمریکا و احتمال تقویت عوامل بنیادین موجب افزایش قیمت نفت شده است. احساس سرمایه گذاران در حال بهبود است و شرکت بی پی معتقد است بازارها احتمالا تا پایان امسال به توازن مجدد خواهند رسید.»