روابط بانکی ایران و آلمان به زودی اتفاق نخواهد افتاد

 رئیس انجمن بانکداران آلمان، روز جمعه گفته از سرگیری روایط مالی بانک‌های این کشور با ایران، با توجه به بدهی‌های ایران به زودی اتفاق نخواهد افتاد. 

خبرگزاری رویترز، با گزارش این خبر افزود ایران مبلغ 500 میلیون یورو به ایران بدهکار است.

«میشل کمر»، رئیس انجمن بانکداری آلمان به رویترز گفت: «بازسازی روابط با ایران نیازمند صبر است. برای شروع، قبل از گام بعدی برای از سرگیری پروژه‌های مالی، نظام مبادلات بایستی بار دیگر فعال شوند.»

 صنایع آلمان، بعد از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در نتیجه اجرای برجام، امیدوار به افزایش صادراتشان به این کشور بوده‌اند. 

«سیگمار گابریل»، وزیر اقتصاد آلمان قرار است در روزهای 2 و 3 ماه مه به ایران سفر کند. وی در این سفر، به طور مشترک با علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران ریاست یک کنفرانس اقتصادی را به عهده خواهد داشت. 

در حالی که شرکت‌های آلمانی این سفر را فرصتی برای از سرگیری روابط اقتصادی به ایران می‌دانند، دولت این کشور اعلام کرده ضمانت برای صادرات به ایران، قبل از تسویه بدهی‌های ایران صورت نخواهد گرفت. 

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه هم در گزارشی از مشکلات و موانع شرکت‌های آلمانی برای بازگشت به بازار ایران خبر داده بود. 

رئیس گروه لابی تجاری BGA در آلمان روز پنجشنبه گفته شرکت‌های این کشور در ماه‌های آینده در شرایطی برای از سرگیری روابط تجاری با ایران تلاش خواهند کرد که دولت این کشور «ضمانت‌های صادرات» برای بنگاه‌های تجاری را حذف کرده و شرکت‌ها در پرتو تحریم‌های برجا مانده آمریکا با نگرانی‌های فزاینده‌ای برای مراودات بازرگانی با ایران روبرو هستند.  

بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران به بهانه برنامه هسته‌ای رفع شده‌اند.

اما «آنتون بوئنر»، رئیس اتحادیه «تجارت و خدمات خارجی» آلمان (BGA)، می‌گوید شرکت‌های این کشور برای از سرگیری مبادلات تجاری با ایران، نیازمند بازگشت ضمانت‌های صادرات هستند که دولت آلمان، آنها را به دلیل بدهی‌های گسترده به حالت تعلیق درآورده است. 

منظور از «ضمانت‌های صادرات» نوعی بیمه برای شرکت‌ها در برابر احتمال نکول یا عدم پرداخت وجه است.

«بوئنر» گفت: «بدون ضمانت‌های صادرات برای قراردادهای ایران، اتفاقی از جانب ما نخواهد افتاد.»

آقای بوئنر، جریمه‌های سنگین آمریکا علیه بانک‌های آلمانی به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران را عاملی می‌داند که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را بدون این نوع از ضمانت‌ها بیش از پیش بالا می‌برد.

وی می‌گوید: «به دلیل جریمه‌های سنگینی که بانک‌های آلمانی در گذشته به دلیل نقض تحریم‌ها پرداخته‌اند، همه (برای تجارت با ایران بدون بازگشت ضمانت‌های صادرات) بسیار بی‌میل هستند.»

دولت آمریکا بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام»، تحریم‌های وضع شده به بهانه برنامه هسته‌ای علیه ایران را رفع اما سایر تحریم‌ها با بهانه‌های حقوق بشر و تروریسم را حفظ کرده است.

بر همین اساس شرکت‌های اروپایی، رسانه‌های غربی و مقامات غربی در ماه‌های گذشته بارها به این موضوع اذعان کرده‌اند که بانک‌ها از انجام تراکنش‌های مربوط به قراردادهای تجاری با ایران امتناع می‌کنند.

منشأ این هراس، جریمه‌های سنگینی است که تنظیم‌کنندگان مالی آمریکا پیشتر علیه برخی شرکت‌های متهم به مبادله با ایران با ارز آمریکا وضع کرده‌اند.