حضرت آيتالله خامنهاي در خصوص اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها، به ضرورت تقويت بخش توليد اشاره کردند و افزودند: مصوبه قانوني براي کمک به واحدهاي توليدي هنوز تحقق پيدا نکرده و بايد با اجراي اين مصوبه، در کوتاه مدت منابع به واحدهاي توليدي نيازمند تزريق شود.

به گزارش ایسنا، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها به تازگی در پاسخ به این سوال که با توجه به ابراز نگرانی مقام معظم رهبری در دیدار اعضای دولت مبنی بر عدم تخصیص منابع لازم به بخش‌های تولیدی پس از هدفمندی یارانه‌ها گفت: برای حل این دغدغه نیز دولت توجه خود را به بخش‌های تولیدی بیشتر کرده به طوری که هم اکنون دو هزار واحد کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات بانکی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد ثبت نام شده‌اند و تا پایان پاییز این تسهیلات به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

با این وجود رییس کل دیوان محاسبات کشور در نشست خبری اخیر خود با تشریح میزان پرداختی‌های دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت ۲۴۹ هزار و ۴۸۶ میلیارد ریال یارانه نقدی پرداخته است که از این رقم ۲۴۸ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال پرداخت یارانه نقدی به سرپرستان خانواده و ۹۵۰ میلیارد ریال بابت ۵۰ درصد سهم بیمه رانندگان و ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخته شده است.

به گفته رحمانی فضلی، سهم ۲۰ درصد یا ۳۰ درصد یارانه تولید و صنعت تاکنون پرداخت نشده است، به عبارت دیگر مبلغی بالغ بر ۶۲ هزار و ۴۳۷ میلیارد ریال باید دولت به تولید و صنعت از محل منابع یارانه‌ها اختصاص می‌داد که تاکنون از این محل درآمدها هیچ پولی پرداخت نشده است.

این در حالی است که پیش از این و در نیمه تیرماه، سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی اعلام کرده بود که پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا آن تاریخ، ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم و یک هزار و۹۶۰ میلیارد تومان یارانه‌ نقدی در بخش صنعت توزیع شده است.

محمدرضا فرزین تاکید کرد که از یارانه بخش تولید، سهم صنعت ۱۴۰۰ میلیارد تومان، سهم حمل و نقل ۲۰۰ میلیارد تومان، سهم کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان و سهم شهرداری‌ها ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.

اگرچه تا آن زمان می‌شد این طور محاسبه کرد که سهم بخش تولید از یارانه نقدی فقط ۹ درصد کل یارانه اختصاص یافته ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست، اما بر اساس گزارش اخیر دیوان محاسبات می‌تواند این گونه استدلال کرد که سهم اختصاص یافته به بخش تولید از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها نبوده و رقم ۱۹۶۰ میلیارد تومان از محل دیگری پرداخت شده است.

دقيقترين موضع درباره درآمد و هزينه ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانهها، در گزارشي كه به زودي توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي ارائه ميشود، مشخص خواهد شد.