روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مطلبی نوشت: صنعت نفت و گاز شدیدترین بحران را از دهه 1980 متحمل شده‌اند. کاهش بهای نفت از ژانویه سال 2016 موجب ورشکستگی بیش از 62 شرکت نفتی در سراسر جهان شده است و بیشتر شرکت‌های زیر بار بدهی‌های هزار میلیاردی رفته‌اند. این در حالی است که دو شرکت شورون و اکسان موفق به کنترل شرایط شده‌اند. شرکت‌های شورون و اکسان موبیل دو شرکت نفتی بزرگ آمریکا هستند که در پی کاهش جهانی بهای نفت با کاهش جزئی درآمد و زیان مالی مواجه شده‌اند.

زیان مالی شورون نسبت به اکسان به مراتب بیش از حد انتظار بود. درآمد یکی از هفت خواهر نفتی به دلیل شکست عملیات اکتشاف مناطق نفتی، بیش از 30 درصد سقوط کرد. در گزارش سه ماهه اول سال 2016، شرکت نفتی شورون از زیان 725 میلیون دلاری خود خبر داد که این آمار در 13 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالی بود که سود شورون در سه ماه اول سال گذشته به 2 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: بهای 30 دلاری نفت در اوایل سال جاری میلادی مهم‌ترین عامل زیان مالی این شرکت عنوان شده است. کاهش بهای نفت بر قیمت گاز طبیعی این شرکت نیز تاثیر گذاشته و موجب شد نسبت به 17 سال گذشته به پایین‌ترین سطح برسد. این شرکت بیش از 1000 کارمند خود را اخراج کرد و حقوق 8000 کارمند خود را کم کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: شرکت اعتبار سنجی "استاندارد اند پورز" رتبه اعتباری شرکت اکسان موبیل را به علت بدهی 20 میلیارد دلاری از (AAA) به (AA +) کاهش داد. این شرکت از سال 2013 تاکنون موفق به تسویه بدهی خود نشده است.

با این حال تحلیلگران وال‌استریت بر این باورند که عملکرد اکسان موبیل در سه‌ماهه اول سال 2016 نسبت به دیگر رقبایش بهتر بوده و در سه‌ماهه دوم سال جاری تقویت خواهد شد. اکسان از شرکت‌های تابعه تگزاس – بزرگ‌ترین شرکت نفتی آمریکا – است. سود این شرکت در پی کاهش بهای نفت در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، یک میلیارد و 800 میلیون دلار گزارش شده که این آمار نسبت به سال گذشته میلادی 28 درصد کاهش یافته است. با این وجود، شرکت اکسان با فروش محصولات شیمیایی موفق به کنترل شرایط بحرانی بهای نفت شد و هزینه‌های کلی خود را به یک‌سوم تقلیل داد.

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند بحران دو شرکت بزرگ آمریکایی، با افزایش تولید نفت روسیه و رشد حجم صادرات نفت ایران در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی پایان می‌یابد.