به گزارش مهر،محمودبهمنی در مورد واقعی شدن سال پایه محاسبه نرخ تورم گفت: هر چه سال پایه به روزتر باشد، نرخ تورم واقعی تر محاسبه می شود، به عنوان مثال سال پایه اگر امسال باشد، نسبت به ۲۰ سال قبل واقعی تر است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این مطلب که برخی ها عنوان می کنند که هر چه سال پایه پائین تر باشد، نرخ تورم واقعی تر است، یعنی سال پایه مرکز آمار که سال ۸۱ است از سال پایه بانک مرکزی که سال ۸۳ است، دقیق تر است؟ این سئوال را مطرح کرد که اگر سال پایه را مثلا سال ۱۳۴۰ و ۵۰ سال قبل را در نظر بگیریم، آیا سال پایه واقعی تر خواهد بود؟

وی با تاکید بر اینکه هر چند سال یکبار باید سال پایه محاسبه نرخ تورم تغییر کند و به روز شود، تصریح کرد: هم اکنون اصلاحات لازم در این زمینه در بانک مرکزی در حال انجام است.

به گفته بهمنی، هر چند سال یکبار لازم است که اقلام، کالاها و ترکیب سبد محاسبه نرخ تورم را تغییر دهیم، زیرا برخی از کالاها از بین رفته و دیگر کارآیی ندارند و بنابراین ممکن است که از سبد خارج شوند.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: یکسری از کالاها که قبلا شناخته شده نبود، باید وارد سبد محاسبه نرخ تورم شوند، یعنی باید اصلاحات اساسی بر روی سبد صورت گیرد تا نرخها بر اساس آخرین قیمتها سنجیده شود.

وی با بیان اینکه قصد داریم سال پایه محاسبه نرخ تورم را به سال ۹۰ تغییر دهیم، افزود: سبد محاسبه نرخ تورم تغییر می کند و اقلامی به این سبد اضافه و یا از آن کاسته خواهند شد، آخرین اصلاحات صورت گرفته محاسبه نرخ تورم توسط بانک مرکزی بر اساس ۳۵۹ قلم کالا و سال پایه ۸۳ است.