گزارش وزارت اقتصاد از سرقت 2 میلیارد دلاری آمریکا به دولت

 یک مقام آگاه دولتی با اشاره به موضوع توقیف دو میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی توسط آمریکا،‌ اظهار داشت: شب گذشته (یکشنبه) گزارش وزارت اقتصاد براساس ماموریت هیات وزیران در جلسه هیات دولت مطرح شد.

پیش از این هیات وزیران کارگروهی را با مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی مامور بررسی حکم توقیف دو میلیارد دلار از اموال جمهوری اسلامی ایران در آمریکا کرد.

در این کارگروه علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی مسئولیت این کارگروه را بر عهده دارد و وزرای امورخارجه، اطلاعات، دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عضو هستند.

 

این کارگروه موظف شده بود، تا جلسه بعدی هیات دولت در روز یکشنبه، حکم دادگاه آمریکایی در زمینه توقیف دو میلیارد دلار از اموال دولت را از ابعاد مختلف از جمله تعیین عوامل دخیل در این باره به صورت جامع و دقیق بررسی و برای پیگیری و استیفای حقوق دولت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد لازم را ارائه کند.

 

دیوان عالی آمریکا چهارشنبه هفته گذشته (اول اردیبهشت ماه) حکم داد که حدود 2 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در آمریکا برای پرداخت غرامت به خانواده‌های نظامیان آمریکایی کشته شده در حملات سال 1983 به پایگاه نیروهای تفنگداران دریایی این کشور در بیروت برداشت شود.