کره‌ به فکر مونتاژکاری در ایران نباشد

 محمدرضا نعمت‌زاده امروز در نشست فعالان اقتصادی ایران و کره جنوبی با حضور رئیس جمهور این کشور گفت: علی‌رغم کاهش روابط اقتصادی به خاطر فشارهای تحریم در سال‌های گذشته، هیچ وقت روابط تجاری بین دو کشور ایران و کره جنوبی متوقف نشد.

وی افزود: اگر محدودیتی در روابط اقتصادی دو کشور ایجاد شد، به دلیل محدودیت در مسائل اقتصادی از جمله خرید نفت، مسائل بانکی و همچنین حمل و نقل دریایی بوده است.

وزیر صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی اظهار داشت: در فضای جدید بعد از مذاکرات هسته‌ای با تلاش دولت زمینه‌ جدید همکاری به وجود آمده است و جمهوری  اسلامی ایران آماده است تا شرکت‌های کره‌ای برای گسترش همکاری‌ همه‌جانبه اقدام کنند و ما از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

نعمت‌زاده بیان داشت: در این راستا و برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و توسعه بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و استفاده حداکثری از نیروهای تحصیل‌کرده همکاری‌ جدیدی را آغاز می‌کنیم.

وی با اشاره به سیاست‌های جدید صنعتی کشور اظهار داشت: با تاکید بر این سیاست‌ها دیگر اجازه تولید محصول به صورت CKD و SKD را نمی‌دهیم و با این سیاست که اتخاذ شده به نظر می‌رسد، شرکت‌های کره‌ای دیگر نباید فقط به فکر مونتاژکاری در ایران باشند.

نعمت‌زاده افزود: ایران هم در مقابل به کره‌ جنوبی تسهیلات مالیاتی ارائه می‌دهد و اگر نقص یا کمبودی در روند سرمایه‌گذاری آنها وجود داشته باشد، آن را بررسی و رفع می‌کند.

وزیر صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی بیان داشت: همچنین ایران در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری و دولت در رابطه با اقتصاد مقاومتی در نظر دارد تا همکاری‌های بلندمدت در قالب سرمایه‌گذاری‌ مشترک را جایگزین همکاری‌ تجاری با رویکرد کوتاه مدت کند.

وی بیان داشت: ایران خواهان است تا با بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را به روی تولیدات مشترک دو کشور باز کند و زمینه توسعه توان طراحی و مهندسی را با کمک کره جنوبی فراهم کند و در مقابل از کره جنوبی توقع داریم، تا مراکز تحقیق و توسعه خود را به روی ایران باز کند.

نعمت‌زاده اظهار امیدواری کرد: همکاری‌های مناسبی را بین دو کشور در حوزه‌های مختلف کشتی‌سازی، تجهیزات برقی، صنعت ریلی، صنایع صوتی و تصویری و همچنین ماشین‌سازی گسترش دهیم.

وزیر صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی بیان داشت: برای گسترش همکاری‌ها و توسعه روابط تجاری بین دو کشور در مرحله اول عادی‌سازی روابط بانکی و حضور بانک‌ها در مرحله فاینانس و پوشش بیمه‌ صادراتی لازم است که در این رابطه مذاکرات مثبتی انجام شده است.