حجت الاسلام محمد رجایی نماینده مجلس نهم و عضو کمسیون اقتصادی در گفت و گو با ما اظهار داشت: آمریکایی ها به بهانه یک اتفاقی که در 33سال پیش در لبنان اتفاق افتاده و طرف از گروه هایی بوده که مورد حمایت ایران بوده است اقدام به برداشت از پول های ایران کرده اند.

اگر اینطور باشد پس باید همه آدم کشی ها که توسط ایادی آمریکا در سطح دنیا می شود و حمایت هایی که آنها از رژیم های فاسد و خونخوار می کنند، کشورهای دیگر هم اجازه داشته باشند که اقامه دعوی علیه آمریکا کرده و خسارت درخواست کنند.

برای مثال در خود ایران، در یک روز که 4000 نفر در میدان شهدا به شهادت رسیدند دقیقاً رژیم  تحت حمایت قاطع آمریکا بود. این یک عمل بسیار وقیحانه ست و دولت ما باید به طور قاطع در مقابل آن بایستد و از حق ملت ایران دفاع بکند.

رجایی افزود: قطعا امریکا از قدرت  حمایت بین الملل  سواستفاده می کند و طبیعتاً کشورهایی مثل ما که با آمریکا روابط حسنه نداریم باید دقت و تامل و احتیاط بیشتری داشته باشیم. اینکه اموالمان را در آمریکا سرمایه گذاری کنیم کاری بسیار اشتباه است و این امر نیز در دولت های قبل صورت گرفته و باید به سرعت جبران شود.

عضو کمسیون اقتصادی اظهار داشت: فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت ورود کالاهای خارجی که مشابهشان در در تولیدات داخلی وجود دارد در راستای همان اقتصاد مقاومتی است. البته فرمایش رهبری درست است ولی نباید وسیله ای برای سوءاستفاده تولیدکنندگان داخلی ما شود.

یعنی اگر بنا باشد ما هیچ کالایی وارد نکنیم و بعد هیچ استانداردهای اجباری برای کالاهای داخلی قرار ندهیم، منجر می شود که در حق مردم و مصرف کنندگان اجحاف شود چراکه به ما ثابت شده است که اکثر تولید کنندگان آینده نگر نیستند و سود لحظه ای خودشان را می بینند. 

وی تاکید کرد: اگر واقعا اعضای اتاق اقتصادی ما دید بلندی داشته باشند قطعاً متوجه می شوند که به هر میزانی که کیفیت کالای خود را ارتقاء دهند، در نهایت نفع خواهند برد و کالاهایشان برند خواهد شد و از طرفی در کشور معروف خواهند شد و از طرف دیگر زمینه را برای صادرات کالایشان هموار می کنند.

به هرحال اصل این پیام بسیار خوب است اما، ما نگران بیکاری جوانان هستیم و متاسفانه اکثر کالاهای مصرفی در داخل کشور ما کالاهای خارجی است و مشخص است وقتی ما کالای خارجی مصرف داریم جوانان کشورهای دیگر را شاغل می کنیم نه جوانان خودمان را.

 

نماینده مجلس نهم اشاره کرد: اگر ما دغدغه اشتغال جوانان را داریم چاره ای جز این نداریم که تولید داخلی را افزایش دهیم و یکی از راه های افزایش تولید داخلی زمانی است که مشتری برای تولیداتمان وجود داشته باشد. و اگر تولید کننده ای تولید بکند اما بازار فروش نداشته باشد نمی تواند ادمه دهد و قطعاً مجبور می شود که نیروهایی که قبلاً شاغل کرده اند را تعدیل نمایند. یکی از مسائل منفی در کشور ما این است که خانواده ها به داشتن کالاهای خارجی افتخار می کنند. 

رجایی تصریح کرد: اگر لباس، اتومبیل و لوازم منزل خارجی باشد افتخار می کنند و حتی انقدر این فرهنگ قوی شده که اگر لباسی در داخل تولید شد تولید کنندگان باید اسم ترکیه، ایتالیا یا دیگر کشورها روی آن بگذارند تا آن لباس را مردم بهتر بخرند. ما باید دست به اصلاح این فرهنگ بزنیم و این فرهنگ باید تغییر کند و باید مصرف کالای داخلی افتخار شود. مصرف کالای خارجی که افتخار ندارد! کشور دیگری ساخته است و افتخار این است که ما با خرید تولیدات داخلی چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم و اشتغال زایی کنیم.

وی در پایان افزود: با اصلاح این مسایل زمینه ازدواج جوانان فراهم می شود، تا از نظر بهداشت روانی جامعه به سمت ثبات و سلامت حرکت کند.  وقتی ما بیکاری داریم بسیاری از ناهنجاری ها را طبیعتا در کنارش داریم. بنابراین همانطور که مقام معظم رهبری به خوبی تشخیص داده اند راه حل مشکلات اقتصادی با اقتصاد مقاومتی است و یکی از پایه های مهم اقتصاد مقاومتی این است که تولید ملی افزایش و تقویت شود و یکی از  راهکارها که باعث این افزایش می شود سوق دادن مردم به سمت خرید کالا های داخلی.