سرنوشت سوئیفت به کجا کشید؟

اتصال مجدد سیستم بانکی کشور به سوئیفت، یکی از مهمترین دستاوردهای برجام در اقتصاد و البته  از مناقشه برانگیزترین موضوعات این حوزه به شمار می رود.


پس از اجرای برنامه جامع مشترک میان ایران و شش قدرت جهان (P5+1) در تاریخ 27 دی 1394 بود که  این تحریم برداشته شد اما زمان اجرای آن همواره دستخوش شایعاتی بوده است؛ بطوریکه باگذشت 2هفته از این اعلام فعالان بخش خصوصی از عدم بازگشایی سوئیفت خبر دادند و در همان زمان بود که رئیس کل بانک مرکزی از برقراری سوئیفت بانک‌های تحریمی تا 11 بهمن ماه  خبر داده بود.

لازم به ذکر است با گذشت چند ماه از این توافق وعلیرغم تاکیدات مسؤلان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اتصال بانکهای مختلف ایرانی به سوئیفت، حرف و حدیث زیادی  درباره نحوه برقراری روابط بانکی بین المللی وجود داشت تا جاییکه  در نخستین روزهای کاری امسال، بانک مرکزی برای اطمینان رسانه ها از صحت این ادعا اقدام به برگزاری مراسمی با حضور خبرنگاران از روند اجرایی گشایش اعتبار ال سی نمود.

علاوه بر این طیب نیا وزیر اقتصاد نیز در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی( تاریخ 30 فروردین ماه) در این خصوص اظهار داشت: اکنون تمامی بانک های ایران به شبکه سوئیفت متصل هستند و می توانند پیام های خود را ارسال کنند و علت هیاهوی برخی رسانه ها را در مورد سوئیفت نمی فهمیم.

وی ادامه داد:اکنون بانک ها به سادگی از سوئیفت استفاده می کنند، ضمن اینکه روابط کارگزاری بانکی ایران با بانک های کوچک خارجی نیز برقرار شده ولی برخی بانک های بزرگ همچنان از این اتصال هراس دارند که با گفتگو برطرف می شود.

حال بعد از گذشت ماه ها از اعلام برقراری سوئیفت آخرین وضعیت آن را از فعالان اقتصادی جویا شدیم.

***نیاز به برقراری روابط کارگزاری فعال

در همین ارتباط جلال پور رییس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: غیر از بحث بازگشایی سوئیفت نیاز به کارگزاری های فعال داریم که بخشی از کارگزاری ها در حال پایدار شدن هستند و بخش دیگری از آن ها مشغول محاسبه اند.
وی تاکید کرد: ارتباط کشور از طریق دلار با سایر کشورها به خاطر تحریم های دهه 70-80 همچنان قطع است . 

***استفاده از دلار در مبادلات ضرورتی ندارد

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در خصوص وضعیت سامانه سوئیفت به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بازگشایی سوئیفت جزء جدانشدنی در پسا برجام است و هیچ کشوری این حق را نمی تواند، بی اثر کند.

 

وی با اشاره به اینکه شاید مشکلاتی در خصوص مبادله دلار با بانک ها وجود داشته باشد،افزود: این مسئله یک طرح قدیمی شکست خورده است چراکه کشور در طول تحریم‌ها اکثر مبادلات ارزی خود را با یورو، یوان، ین پیش برده است؛ بنابراین عملا به استفاده از دلار در مبادلات نیازی نیست.

 

لاهوتی اظهار داشت: سیستم بانکی کشور حدود 10 سال با بانک های  جهانی ارتباط نداشته و از نظر نرم افزاری و زیرساختی به روزنیست؛ همین امرسرعت لازم در اجرای سوئیفت را کند می کند.

 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود:روابط کارگزاریها با بانک‌های خارجی در سالهای گذشته کمرنگ شده است وترمیم این روابط نیازمند زمان است.

*** افزایش رشد اقتصادی با اتصال به شبکه های مالی بین‌المللی 


سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه اتاق تهران نیز در خصوص کندی روند پیشرفت سوئیفت گفت: ارتباط به شبکه جهانی سوئیفت همانند اتصال دو شاخه به پریز نیست و به گذشت زمان نیاز دارد.

 

وی افزود: ساختار اتصال به سوئیفت یک روند پیچیده‌ است و نیازمند زیر ساخت های نرم‌افزاری، آموزش به نیروها است.

 

مقیمی در بخش پایانی صحبت هایش گفت: اتصال به شبکه های مالی بین‌المللی سرعت رشد اقتصادی کشور را افزایش می دهد و قطع شدن این شبکه باعث کندی و آشفتگی روابط مالی شده است.

بر اساس این گزارش سامانه سوئیفت (S.W.I.F.T) یا جامعه جهانی ارتباط مالی بین بانکی یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که سال 1973 میلادی توسط 239 بانک از 15 کشور راه‌اندازی گردید و هم‌اکنون بیش از 9700 عنوان بانک و موسسه مالی در 209 کشور جهان عضو آن انجمن است.

شایان ذکر است ایران که از سال 1371 عضو این انجمن بوده است و با اوج گرفتن منازعات در خصوص برنامه هسته‌ای کشور شبکه سوئیفت ایران از روز شنبه 27 اسفند 1390 در ساعت 16 به وقت گرینویچ در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد.