دولت یازدهم می‌تواند ارز را تک‌نرخی کند؟/ ارز تک‌نرخی تقاضای رانت‌جویی را کاهش می‌دهد

گروه اقتصادی- در حالی یک‌سال دیگر بیشتر از عمر دولت یازدهم باقی نمانده که تاکنون وعده تک‌نرخی شدن ارز که بارها از زبان رییس‌کل بانک مرکزی عنوان می‌شد، محقق نشده است.

در این خصوص، جمشید پژویان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط تک‌نرخی شدن ارز در سال‌جاری فراهم است؟ اظهار داشت: دولت می‌تواند این کار را بکند، چون عمل غیرممکنی نیست.

وی با بیان این‌که این کار هم هزینه‌ها و هم فوایدی دارد، افزود: ارز تک‌نرخی، رانت را از بین می‌برد و یک بخش از تقاضای رانت‌جویی را نیز کاهش می‌دهد و خود این مساله، کنترل سمت نقاضا را نیز در پی خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی تصریح کرد: اما در این مورد دولت باید بپذیرد که قیمت ارز رسمی خود را که عمدتا برای واردات مورد استفاده قرار می‌دهد، افزایش دهد.

پژویان متذکر شد: در فرآیند یکسان‌سازی نرخ ارز دولت می‌آید همین نرخ را به طور رسمی اعلام می‌کند. این کار به این معناست که دولت به همه متقاضیان ارز با همین قیمت ارز می‌دهد.

وی ادامه داد: پس از تک‌نرخی شدن، در درجه اول درآمدهای ناشی از فروش ارز برای دولت افزایش پیدا می‌کند که مقداری باعث بودجه وضع بودجه خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی متذکر شد: در مقابل، آن دسته از کالاهایی که از سوی دولت و با ارز ارزان وارد می‌شد نیز باید با ارز گران‌تری استفاده کنند که قیمت آنها را افزایش می‌دهد.

پژویان اظهار داشت: در این شرایط که قیمت ارز دولتی با ارز آزاد برابر است، بعید است که جهشی در قیمت ارز به وجود آید؛ البته به شرط آنکه عرضه ارز جوابگوی تقاضا باشد.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی که ارز چند نرخی است، دولت بخشی از ارز را ارزان‌تر می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر در مساله تک‌نرخی کردن ارز قصد دولت این باشد که نرخ بازار آزاد را به نرخ دولتی نزدیک کند، نیازمند درآمد ارزی بیشتری است، اما اگر بخواهد نرخ ارز رسمی را به نزدیک نرخ بازار آزاد برساند، کار ساده‌تری دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی متذکر شد: البته این کار به ضرر آن بخش از واردات است که تاکنون ارز دولتی و ارزان استفاده می‌کرده است.