تعداد زیادی از تولیدکنندگان در 2 سال گذشته ورشکست شدند/ رفع تحریم‌ها فقط 5درصد اقتصاد را سامان می‌دهد

گروه اقتصادی- حسین راغفر با بیان این مطلب، در پاسخ به این پرسش که مشکل اصلی اقتصاد ایران چیست و چه راهکارهایی برای خروج از این شرایط وجود دارد؟ اظهار داشت: من معتقدم برای رفع مشکل اقتصاد کشور، می‌باید به مسایل اساسی جواب دهیم و بی‌توجه به این موضوعات، نمی‌توانیم انتظاری از تغییرات جدی داشته باشیم.

 

به گزارش «افکارنیوز»، وی افزود: تصور می‌کنم هم‌اکنون در شرایطی قرار داریم که مشکل، کمبود تقاضا نیست، بلکه صنایع کشور در اندازه پاسخ‌گویی به تقاضای موجود را نیستند.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بازار 400میلیونی در اطراف ایران، تصریح کرد: می‌توان گفت تقاضایی که در بازارهایی همچون افغانستان، روسیه، عراق و کشورهای همسایه، بخشی از تقاضا می‌باشند، ولی تولید ما در اندازه بازار منطقه‌ای نیست.

راغفر با اشاره به مشکلات بخش تولید، تصریح کرد: من معتقدم که راهکار تامین تقاضا را نمی‌دانیم و از سوی دیگر، نظام اداری و تجاری کشور، آمادگی لازم را برای تامین نیازها ندارد. در همین حال، موضوع تکنولوژی، مساله دیگری است که تولیدکنندگان ما با آن مواجه هستند؛ به طوری که نمی‌توانند کالاهایی با بهره‌وری بالا بپردازند.

وی با ذکر این نکته که یکی از اصلی‌ترین مسایل اقتصادی کشور، فضای کسب‌وکار است، متذکر شد: ما شاهد بودیم که در 2 سال گذشته تعدادی از تولیدکنندگان ورشکست شدند. در همین حال، برخی از واحدهای تولیدی به‌دنبال بیرون بردن سرمایه خود از کشور هستند؛ چراکه فضای کسب‌وکار در خارج از کشور بهتر و امکان دسترسی به اعتبارهای بانکی سهل‌تر است.

این اقتصاددان درباره دوران پسابرجام متذکر شد: به اعتقاد بنده، برطرف شدن تحریم‌ها می‌تواند کمک به بهبودی اقتصاد کشور کند، ولی در صورتی که به تولیدات داخلی کشور توجه نکنیم و منابع کسب شده، برای صادرات هزینه شود، در بلند مدت شاهد وضعیت بدتری در حوزه اقتصاد خواهیم بود.

راغفر تاکید کرد: برطرف شدن تحریم‌ها تنها باعث سامان یافتن 5درصد از اقتصاد کشورمان می‌شود و بقیه، بستگی به سیاست‌هایی دارد که در حوزه اقتصاد گرفته می‌شود.