میثم موسایی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره ارتباط افزایش نقدینگی بر ایجاد اشتغال گفت:مشکلات مربوط به اشتغال، صرفاً به موضوع نقدینگی و منابع بانک‌ها مربوط نیست همان طور که امروز شاهدیم با افزایش نقدینگی در کشور هیچ اتفاق مثبتی در راستای ایجاد اشتغال رخ نداده است. وی با اشاره به شاخص های بهبود فضای کسب و کار در کشور افزود: برای بهبود فضای کسب‌وکار باید بسیاری از الزامات اساسی و ساختاری انجام شده و برخی از پارامترها اصلاح شود. موسایی خاطرنشان کرد: متأسفانه شاخص‌های ما در این حوزه، شاخص‌های مناسبی نبوده و با توجه به افزایش رتبه خود در سال‌های اخیر همچنان دارای جایگاه صدوهجدهم بین کشورهای دنیا هستیم. که طبیعتا جایگاه مناسبی به شمار نمی آید.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به ظرفیت بالای توریسم در ایجاد اشتغال اظهار داشت: به نظرم یکی از راهکارهای کوتاه‌مدتی که تا اندازه زیادی می‌تواند به کاهش بحران بیکاری کمک کرده و با همین امکانات موجود باعث افزایش اشتغال شود موضوع توریسم است. وی ادامه داد: بسیاری از صنایع داخلی ما مانند صنعت گردشگری بسیار کاربر بوده و ما با همین امکانات موجود می‌توانیم سالیانه حدود ۳۰ میلیارد دلار از این راه برای کشور درآمد کسب کنیم. موسایی درباره یکی از اقدامات ضروری برای افزایش تعداد توریست ها در ایران گفت: برای ورود یک توریست به کشور ما مشکلات زیادی از جمله دریافت ویزا وجود دارد که به نظرم باید قانون اخذ ویزا از جانب ما حداقل برای شهروندان کشورهای توسعه‌یافته اصلاح شود چرا که سفر این افراد به ایران امکان ورود ارز بیشتری به کشور را فراهم می کند.

 

این اقتصاددان تصریح کرد: با حذف موضوع دریافت ویزا هیچ تحریمی نیز نمی‌تواند به کشور لطمه بزند چراکه این قانون شامل حال همسایگان شما نشده و شما می‌توانید از طریق همسایگان خود با سهولت بیشتری تحریم‌ها را دور بزنید. وی با اشاره به اهمیت موضوع توریسم در ایجاد اشتغال خاطرنشان کرد: در ازای ورود هر توریست به ایران ۵ شغل در کشور ایجاد می شود. یعنی اگر هر توریست دو هفته در ایران اقامت داشته باشد می‌تواند حدود ۲ ماه، اشتغال برای یک شهروند ایرانی ایجاد کند. موسایی افزود: لذا اگر بتوانیم بدون در نظر گرفتن مزیت‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان  صرفا به همان سهمیه‌ای که سایر کشورها در دنیا توریست جذب می‌کند این کار را انجام دهیم می‌توانیم سالیانه ۱۲ میلیون توریست جذب کنیم که اگر هر توریست فقط ۳ هزار دلار در ایران هزینه کنند سالیانه چیزی حدود ۳۶ میلیارد دلار ارز وارد کشور خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی درباره معایب افزایش قاچاق و تاثیر منفی این پدیده در ایجاد اشتغال به تراز گفت: اگر ما بتوانیم در داخل کشور با سیاست جایگزینی به‌جای مصرف کالاهای چینی کالاهای ساخت داخل را مصرف کرده و از قاچاق کالاهای بی کیفیت به داخل کشور جلوگیری کنیم گام بزرگی در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری برداشته ایم. وی افزود: واقعیت این است که ما با مصرف کالاهای چینی بخشی از نیروهای کشور خودمان را بیکار کرده‌ایم. و برای کارگران خارجی اشتغال ایجاد کرده ایم. وی در خاتمه تصریح کرد: وقتی بیکاری به‌صورت گسترده وجود دارد هزینه فرصت کارگر تقریباً صفر می‌شود که در نتیجه این اتفاق کارفرمایان حقوقی به کارگران می‌دهند که فقط حیات کارگران ادامه داشته باشد و کمترین وجه از وجوه انسانی دیگر مورد نظر آن‌ها نیست که این اتفاق باعث افزایش شکاف طبقاتی در جامعه می شود