پایان ماه عسل نفت هند با لغو تحریم های ایران

ماه عسلی که پالایشگاه‌های هندی با خرید نفت از ایران تجربه می کردند، به پایان رسیده است. وزیر نفت هند امروز به مجلس این کشور اعلام کرد ایران ارسال رایگان نفت به هند را متوقف کرده است و از پالایشگاه ها خواسته از کشتی های خودشان استفاده کنند.

 

تحریم های ضد ایرانی در چند سال اخیر سود فراوانی برای هند به همراه داشته است. ایران نفت را به صورت مستقیم به هند تحویل می داد و بخشی از هزینه آن را نیز با روپیه دریافت می کرد.

 

بسیاری از پالایشگاه ها، نفت ایران را بدون پرداخت هزینه حمل و نقل به دست می آوردند و ایران با استفاده از خطوط کشتی رانی خود محموله ها را تحویل می داد.

 

اما تحریم ها در ماه ژانویه برداشته شدند و وزیر نفت امروز به پارلمان اعلام کرد شرکت ملی نفت ایران مبالغ پرداختی را به یورو درخواست کرده است. این بدان معنا است که پالایشگاه‌های هندی نه تنها باید هزینه های ماه آوریل خود را پرداخت کنند، بلکه باید بدهی های تجمیع شده از فوریه 2013 را نیز تصویه کنند.

 

از زمان آغاز تحریم های سنگین، ایران 45 درصد بهای نفت را به روپیه دریافت کرده است. مابقی هزینه نفت نیز تا زمان پیدا کردن راه حلی برای پرداخت، حفظ شده بود. این مبلغ حفظ شده اکنون به 6.5 میلیارد دلار رسیده است که شرکت های هندی باید به یورو پرداخت کنند.

 

پرداخت این مبلغ می تواند به شرکت های نفتی هندی فشار وارد کند. گفته شده که آن ها در حال بررسی تغییرات احتمالی در برنامه های آینده خود هستند.

 

خبر خوبی که برای شرکت های هندی وجود دارد، این است که شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده تا زمان پیدا شدن جایگزینی مناسب، حاضر است حمل و نقل و بیمه را بر عهده بگیرد.

 

ایران در ماه ژانویه از فشار تحریم های سنگین بین المللی خارج شد و در چند ماه گذشته در روند تجارت خود تغییرات بسیاری ایجاد کرده است.