مهدی تقوی، تحلیلگر اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در همه کشورهای دنیا سعی می‌شود تا بنزین تک نرخی باشد و دو نرخی شدن بنزین قطعا مورد سوء استفاده قرار گرفته و عامل ایجاد فساد در این حوزه خواهد بود.

 

وی در ادامه گفت: چند قیمتی بودن بنزین موجب سوء استفاده افراد قدرتمند جامعه شده و آسیب جدی به طبقه کم درآمد جامعه وارد می‌آورد و موجب ایجاد دردسرهای بسیاری خواهد شد.

 

تقوی با اشاره به نامطلوب بودن دو نرخی شدن بنزین برای بخش خصوصی و دولت، تصریح کرد: در جایگاه‌های سوخت کشورهای پیشرفته دنیا، قیمت بنزین توسط جایگاه‌داران مشخص می‌شود و ایجاد فضای رقابتی موجب متعادل شدن قیمت‌ها شده و آمار تخلفات پمپ بنزین را به صفر می‌رساند.

 

وی اذعان داشت: بهترین راهکار برای کشور ما نیز این است که دولت فقط قیمت بنزین را با جایگاه‌داران محاسبه کند و هزینه‌های حمل و نقل به عهده خود آن‌ها باشد تا قیمت‌گذاری بصورت متفاوت در جایگاه‌های مختلف صورت گیرد. در نتیجه این امر، یک سازمان جانبی ایجاد می‌شود که با وسایل نقلیه سنگین همچون کامیون و مخزن‌ها سوخت بنزین را جابجا خواهد کرد و از این منظر به افزایش اشتغالزایی در جامعه و کمک به بخش خصوصی نیز قدم موثری برداشته خواهد شد.