اعلام زمان حذف سه دهک پردرآمد یارانه بگیران

شصت و سومین مرحله از پرداخت یارانه نقدی اردیبهشت ماه 95 ساعت 24 یکشنبه 26  به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

 

مبلغ این واریز همچون گذشته 45 هزار و 500 تومان است که در موعد مقرر قابل برداشت است.

 

واریز یارانه از ابتدا برای افرادی بود که دارای درآمد ماهانه اندکی بودند، اما این امر محقق نشد و این مبلغ به تمام اقشار جامعه در نظر گرفته شد، مبلغی که بودجه زیادی را به خود اختصاص می داد.

 

بر همین اساس می توان گفت که پرداخت این مبلغ از ابتدا تا کنون با اما و اگرهای متعددی همراه بود و از آن زمان تا کنون بسیاری از افراد از گردونه دریافت یارانه حذف شدند و با توجه به اظهارات میدری معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به  دلیل نبود بانک جامع اطلاعاتی در حذف یارانه بگیران اشتباهاتی نیز صورت گرفته است و افرادی که حتی کمتر از یک میلیون تومان درآمد داشتند نیز حذف شدند.

 

اما در آخرین اقدام و با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و علی رغم مخالفت دولت، پرداخت یارانه به سه دهک پردرآمد در این ماه لغو می شود و بودجه باقی مانده به اشتغال جوانان اختصاص پیدا می کند.

 

محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شوری اسلامی در خصوص حذف 24 میلیون یارانه بگیر در سال95، اظهار داشت: با توجه به بررسی تبصره 14 موضوع هدفمندی یارانه ها در جلسه کمیسیون تلفیق با نظر موافق دولت به اجماع رسیدیم که بخشی از منابع نقدی که حذف آن برای دهک های پردرآمد جامعه مشکلی ایجاد نمی کند به حوزه اشتغال و تولید اختصاص داده شود.

 

وی گفت: بر همین اساس حذف 3 دهک پردرآمد از لیست یارانه بگیران در سال 95 به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شوری اسلامی با بیان اینکه 70 درصد از جمعیت کشور همانند سابق یارانه خود را دریافت می کنند، تصریح کرد: بر اساس این مصوبه3 دهک پردرآمد به تشخیص دولت و محورهایی که در مصوبه کمیسیون تلفیق مطرح شدند از لیست یارانه بگیران 95 حذف می شوند.

 

پورابراهیمی اظهار داشت:بر اساس پیش بینی ما در صورتی که دولت تا پایان سال حذف یارانه بگیران را با دقت انجام دهد بالغ بر 10 تا 12 هزار میلیارد تومان از منابع آزاد شده و به حوزه اشتغال و تولید اختصاص داده می شود.

 

وی ادامه داد: در همین راستا 30 درصد از منابع آزاد شده در بخش خوداشتغالی با اولویت افراد تحت  پوشش کمیته امداد، بهزیستی، فارغ التحصیلان دانشگاهی و مجموعه ای که قانون مقرر کرده است اختصاص پیدا می کند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه اشتغال چالش اصلی مردم و از جمله مباحث اقتصادی کشور است، نمایندگان مجلس موافق هستند که منابع آزاد شده از حذف یارانه بگیران بیشتر در بخش تولید، اشتغال و رونق اقتصادی هزینه شود.

 

هرچند با توجه به اظهارات عیسی منصوری معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  سال گذشته نیز مقرر شده بود از لایحه بودجه سال 94 حدود 4 هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها جهت یارانه تولید و اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص داده شود، اما نشد.

 

اما امیدواریم هم اکنون که بر اساس برنامه ریزی ها و حذف سه دهک پر درآمد از لیست، مبالغ بسیاری از بودجه دولت آزاد می شود مبالغ موجود صرف اشتغال شود، چرا که از یکشنبه زمان تحقق قول و قرار های دولت و بهارستانی ها با مردم فرا می رسد و انتظار جوانان جویای کار دوچندان می شود.