تشویق لفظی آمریکا به همکاری بانکی با ایران

جان کری روز پنج‌شنبه در دیداری با نمایندگان بانک‌های اروپایی در لندن اطمینان داد آنها به خاطر تسهیل معاملات مشروع با ایران تنبیه نخواهند شد.

کری در این نشست با حضور فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا از «سوء تعبیر یا شایعات محض» درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد.

نمایندگان بعضی از بانک‌های مهم اروپا از جمله اچ‌اس‌بی‌سی، دویچه بنک، بارکلیز و بی‌ان‌پی پاریباس (بانکی که 9 میلیارد دلار جریمه شده) در این نشست حضور داشتند.

اما حتی فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هم که در این نشست حضور داشت اذعان کرد میان نیات سیاسی طرف‌های مذاکره با ایران و واقعیت‌های بانکی شکاف وجود دارد.

خبرگزاری آلمان هم با انتشار سخنان تشویقی(!) کری نوشت: بانک‌های اروپایی همچنان از ترس اینکه مبادا به خاطر همکاری با ایران مورد جریمه آمریکا قرار گیرند، از همکاری و شراکت اجتناب می‌کنند.

رادیو فرانسه نیز از قول کارشناسان گفت: بعید است که اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا بانک‌های اروپایی به ویژه آن دسته از بانک‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا در گذشته مجازات‌های مالی سنگینی را متحمل شده باشند، به انجام فعالیت در ایران راغب سازد. به رغم تعلیق تحریم‌های بین‌المللی علیه نفت و نظام بانکی ایران، بانک‌های اروپایی همچنان از انجام مبادلات تجاری با ایران خودداری می‌ورزند، زیرا، دولت آمریکا تحریم‌های یکجانبه خود را لغو نکرده است.

بانک فرانسوی «سوسیته ژنرال» اعلام کرده است که به دلیل استمرار ابهامات ناشی از مجازات‌های یکجانبه آمریکا، بانک فرانسوی در نظر ندارد فعالیت‌های خود را در ایران از سر بگیرد. مدیر «سوسیته ژنرال» همچنین تصریح کرده است که تفاوت‌های میان نظام‌های مالی آمریکا و اروپا خطراتی را برای بانک‌ها و نهادهای مالی در پی دارد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز تأکید کرد: بعضی از دولت‌ها و بانک‌های اروپایی و آسیایی در تماس با دولت آمریکا خواستار توضیحی شفاف در مورد قوانین و مقررات مالی کنونی دولت آمریکا در ارتباط با ایران شده‌اند. آنها می‌خواهند مطمئن شوند که بعداً به خاطر معامله با ایران مجازات نخواهند شد؛ اما آمریکا تمایلی به انجام این کار ندارد زیرا نمی‌خواهد به نظر برسد که در زمینه مجازات‌های قاطعش علیه ایران نرمش به خرج می‌دهد.

گزارش رسانه‌های غربی سندی دیگر بر بیانات دقیق رهبر معظم انقلاب است مبنی بر اینکه طرف بدعهد آمریکایی روی کاغذ وعده برداشتن تحریم‌ها را می‌دهد. اما همزمان به ایران هراسی در میان بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی و تهدید آنها به مجازات دامن می‌زند. معظم‌له این روند تعامل و توافق را خسارت محض توصیف کردند.