وبسایت داینامیک اکسپورت در گزارشی نوشت: استرالیا در نظر دارد دفتر تجاری خود را در تهران بازگشایی کند تا در زمینه هایی همانند صادرات تجهیزات معدن، بخش های فن آوری و خدماتی و صادرات محصولات کشاورزی مانند جو و گندم، که این کشور در آن ها موفق است فعالیت کند.

 

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت داینامیک اکسپورت؛ دولت فدرال استرالیا پنج میلیون و سیصد هزار دلار در چهار سال آینده برای بازگشایی دفتر تجاری خود در ایران در نظر خواهد گرفت. 

 

این دفتر که در سال 2010 تعطیل شد در سفارت استرالیا در تهران قرار خواهد داشت و مدیریت آن را کمیسیون تجارت استرالیا بر عهده خواهد می گیرد. 

 

این دفتر در زمینه ایجاد فرصت های تجاری برای تجار استرالیایی و افزایش روابط تجاری با ایران و سرمایه گذاری در این کشور فعالیت خواهد کرد.

 

"استیو سیوبو" وزیر بازرگانی استرالیا که اوایل امسال بازگشایی این دفتر را اعلام کرد گفت ایران پتانسیل اقتصادی قابل توجهی برای صارکنندگان استرالیایی دارد.
وی اظهار کرد دولت استرالیا اکنون مطمئن است صنعت هسته‌ای ایران برای مقاصد صلح آمیز در حال توسعه است.
در زمان تحریم ها، تبادلات تجاری استرالیا با ایران حدود 350 میلیون دلار در سال بود و احتمال دارد با امضای توافق هسته‌ای این میزان به صورت چشمگیری افزایش یابد.

 

سیوبو گفت این دفتر تجاری از صادرات و فرصتهای سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی، منابع، بهداشت و درمان، آموزش و مدیریت آب حمایت خواهد کرد.

 

وی افزود: "لغو تحریم ها فرصت هایی را برای استرالیا در زمینه هایی که ما در آن موفق هستیم فراهم کرده است مانند تجهیزات معدن، بخش های فن آوری و خدماتی و صدور محصولات کشاورزی مانند جو و گندم. کمیسیون تجارت استرالیا همچنین فرصت هایی را برای همکاری در زمینه های بهداشت و درمان و آموزشی در ایران شناسایی کرده است."

 

دانشگاه های ایران به دنبال تبادل دانشجوی بیشتر و همکاری تحقیقاتی با دانشگاه های استرالیایی هستند. در حال حاضر حدود 3500 دانشجوی ایرانی در استرالیا تحصیل می کنند و هر سال هزار دانشجوی جدید نیز ثبت نام می کنند.

 

سیوبو اوایل امسال با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره بازگشایی این دفتر تجاری در تهران دیدار و گفتگو کرد. کمیسیون تجارت استرالیا اکنون به همراه وزارت امور خارجه این کشور در این زمینه فعالیت می کنند.

 

این کمیسیون به سرعت از دفتر خود در دوبی از فعالیت های تجاری استرالیا حمایت خواهد کرد و از نیمه دوم سال به صورت دائمی در سفارت استرالیا در تهران حضور خواهد داشت.