در حال حاضر پیش از اینکه قیمت برای دامداران مهم باشد، این مهم است که شیر خام آنها تحویل گرفته شود؛ اتفاق عجیب خرید و فروش شیر خام این است که دامداران مجبورند این محصول را به قیمتی پایین تر از قیمت اصلی به فروش برسانند.

 یکی از دامدارن در این رابطه می گوید:"دامداران نسبت به برخی مشکلات صنفی خود اعتراض دارند که مهمترین آن عدم حمایت از تولید داخلی و شیوع تب برفکی ناشی از واردات دام های فاسد و آلوده است.

طبق گفته های دامداران مافیای واردکننده شیر خشک و مشکلاتی در زمینه قیمت محصولات لبنی، واکسن دام و یارانه‌های این صنف از جمله مسائلی بود که دامداران به آن اعتراض داشتند.

 یکی دیگر  از دامداران اصفهانی بزرگترین مشکل تولیدکنندگان شیر خام را شرایط جوی بخصوص خشکسالی های اخیر اصفهان عنوان می کند که موجب بروز مشکلات زیادی در حوزه تولید این محصولات شده است.

ناتوانی حوضه آبخیز زاینده رود در تامین حقابه زیست محیطی رودخانه موجب نابودی کشاورزی در بخش میانی و شرق اصفهان و خشک شدن باغ‌های چند هزار ساله در غرب استان اصفهان از جمله مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در مواجهه با خشکسالی و کاهش شدید آب‌های زیرزمینی است.

 علیرضا پویانسب-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان- بحران پیش روی اصفهان را ناشی ازیک پدیده موقتی و گذرا نمی داند و در این رابطه می گوید:" رشد جمعیت و افزایش مصرف آب، وقوع خشکسالی‌های پیاپی، افزایش برداشت آب در حوضه آبخیز زاینده‌رود به واسطه عدم مدیریت یکپارچه آب در این بخش در دهه‌های اخیر باعث پدید آمدن نوعی رقابت میان استان‌های همجوار زاینده‌رود و در نهایت بروز بحران برای اصفهان شد.

طبق گفته های دامداران از دیگر عواملی که موجب اعتراض آنها برای چندمین بار شده است، قیمت خرید شیر خام است که علی رغم برنامه ریزی های صورت گرفته هنوز هم به قیمتی پایین تر از قیمت مصوب خرید و فروش می شود،هرکیلوگرم شیر خام دامداران هزار تا هزار و 200 تومان خریداری می‌شود و نرخ این محصول در برخی مناطق به کمتر از هزار تومان نیز رسیده است؛ البته این در حالی است که خرید و فروش انجام شود؛ چراکه در حال حاضر پیش از اینکه قیمت برای دامداران مهم باشد، این مهم است که شیر خام آنها تحویل گرفته شود.

 مدیر کل بهبود تولیدات دامی کارخانجات فرآورده‌های‌های لبنی در این رابطه می گوید:"کارخانه جات صنایع لبنی میزان جذب و قیمت خرید شیرخام خود را کاهش داده‌اند و پرداخت پول دامداران با تأخیر انجام می‌گیرد، جذب شیرخام مازاد دامداران به چند صورت پیشنهاد شده است و منتظریم ببینیم کدام شکل آن مورد توجه قرار می‌گیرد و از طرفی وزیر جهاد کشاورزی به‌دنبال اعطای یارانه صادراتی به لبنیات است تا میزان جذب شیر خام دامداران افزایش یابد.

او در ادامه تاکید می کند که انعطاف پذیری و کاهش قیمت فرآورده‌های لبنی باعث می‌شود که از انباشتگی انبار صنایع لبنی کاسته شود و با ایجاد تحریک در بازار، وضعیت جذب شیر خام دامداران نیز بهبود یابد و در نهایت به‌نوعی دیگر به‌نفع مصرف کننده نیز خواهد بود.

هزینه های سرسام آور  تولید امان دامداران را بریده است و از طرفی شرایط سخت فروش شیر خام به مشکلات آنها دامن زده است؛ بطوریکه که شکایت از شرایط موجود برایشان به یک اصل تبدیل شده است؛شاید به همین خاطر است که در ابتدا دامداران مشهدی شیرخام خود را در اعتراض به واردات شیرخشک مقابل جهادکشاورزی استان در جوی آب خالی می کنند و به فاصله یک هفته بعد ازآن  نوبت به دامداران اصفهانی می رسد تا به عدم اجرای مصوبه ۲ سال قبل خرید هرکیلوگرم شیرخام به نرخ ۱۴۴۰ تومان اعتراض کنند.

یک دامدار که در حین صحبت بارها بر این مساله تاکید می کند که بهتر است از این کار کناره گیری کند به بحث تامین نهاده های دامی اشاره کرده و می گوید:" نهاده دامی پول خود را از دامداران به دلیل عدم ثبات در گاوداری‌ها به صورت نقد دریافت می‌کند، قیمت بازار سبب ورشکستگی حداقل 90 درصد دامداران می‌شود البته برخی ورشکست شده و در آستانه نابودی قرار دارند.