فربد زاوه گفت: در کشورهای شبیه ایران تعرفه شناور وجود ندارد و دولت ها یا نرخ ثابتی برای تعرفه در نظر می گیرند یا اینکه رقم ثابتی به مانند مناطق آزاد به ازای ورود هر دستگاه خودرو دریافت می‌کنند.

 

او افزود: دسته‌بندی واردات خودرو بر مبنای مصرف سوخت، اقدامی منطقی‌تر به نظر می‌رسد و تغییر این رویه و شناور کردن آن سبب خواهد شد تا فساد در واردات خودرو شکل گرفته و افرادی وارد عرصه واردات خودرو شوند که خودروها را بدون خدمات پس از فروش و گارانتی به دست مشتریان برسانند.

 

زاوه گفت: شناور کردن تعرفه سبب خواهد شد تا واردات خودروهای گران، ارزان تمام شود و خودروهای ارزان، گران‌تر از رقم فعلی به دست مشتریان برسد.

 

زاوه با اشاره به مدل اقتصادی گمرک برای واردات خودرو افزود: در حال حاضر سیستم واردات خودرو به روش تعرفه ثابت برای ورود خودرو به کل کشور و نظام دریافت مبلغ ثابت برای ورود خودرو به مناطق آزاد عادت کرده که به هم زدن آن نه تنها مشکلی را از پیش پای واردات خودرو بر نمی دارد بلکه ممکن است مشکلات دیگری را اضافه کند.

 

او گفت: برای رفع ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی بهتر است فکر دیگری شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسخه جداگانه‌ای به منظور واردات این نوع خودروها بنویسد چرا که تجربه نشان داده هیچ گاه اقتصاد کشور با محدودیت و ممنوعیت توسعه نمی‌یابد.

 

زاوه افزود: اینکه انجمن واردکنندگان خودرو طرح داده تا ورود خودروها بر اساس ارزش دلاری در نظر گرفته شود و به ازای تعرفه، مصرف کنندگان مالیات بر مصرف بپردازند، طرح قابل اجرایی نیست چون در کمتر نقطه‌ای از دنیا اعمال شده و به ساختار اقتصاد ایران نمی خورد.