اظهارات جدید سیف درباره برجام

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در گفتگو با این رسانه، تأکید کرد  ایران برنامه داشت تا طی 6 ماه پس از اجرای برجام و با استفاده از دسترسی به بازار جهانی و استفاده از تمام منابع خود سیاست یکسان سازی نرخ ارز را اجرایی کند،اما شرایط هنوز هم آن گونه که انتظار می رفت اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد در حال حاضر در ایران ارز دو نرخ دارد که یکی به صورت رسمی تعیین شده و دیگری در مبادلات آزادانه در بازار ارز تعیین می شود.

سیف که در حاشیه اجلاس یورومانی ایران سخن می گفت تأکید کرد اجرای این سیاست نیاز به پیش شرط امکان دسترسی به بازار جهانی و همچنین نقل و انتقال آزادانه پول به نقاط دیگر جهان دارد و ما تنها زمانی در راستای یکسان سازی نرخ ارز قدم بر می داریم که نسبت به دسترسی پایدار خود به بازار ارز بین المللی مطمئن باشیم.

سیف در سخنان خود افزود من دوست داشتم که پیش از این دسترسی ایران به بازار مالی بین المللی را شاهد می بودم.

وی با اشاره به برجام ادامه داد بر اساس توافق موجود در این سند ما دوست داشتیم پیش از این شاهد اجرای تعهدات مورد نظر خود باشیم.

سیف تأکید کرد طرف مقابل به اندازه کافی خود را متعهد به اجرای برجام نمی داند و ما انتظار داریم هر چه زودتر این مسئله از سوی طرف مقابل جبران شود.

وی افزود آمریکا در اجرای برجام نقش مهمی دارد و طرف مقابل آزاد نیست تا هر بندی را که مایل باشد به دلخواه اجرا کند.

این مقام بانک مرکزی تأکید کرد ایران به دلیل تحریم های موجود، کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی و همچنین نرخ سود بانکی بالا رشد اقتصادی کمتر از پتانسیل خود را تجربه کرده است، اما انتظار داریم طی پنج سال آینده شاهد رشد اقتصادی 8 درصدی ایران باشیم، اگر چه این مسئله طی سال جاری اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد رسیدن ایران به رشد اقتصادی بالا با توجه به منابع و شرای