چرا مذاکره با خودروسازان خارجی محرمانه شد؟

خودروسازان ایرانی این روزها همچنان مشغول مذاکره با خارجی‌ها برای همکاری مشترک هستند و این در شرایطی است که منتشر نشدن جزئیات این مذاکرات، انتقادهایی را به همراه داشته است.این انتقادات اما در حالی است که به نظر می‌رسد خودروسازان کشور برای مصون نگه داشتن مذاکرات از ترکش حاشیه‌ها، جزئیات آنها را منتشر نمی‌کنند.

در حال حاضر ایران خودرویی‌ها مشغول مذاکره با فیات-کرایسلر ایتالیا بوده و سایپایی‌ها نیز به توافقاتی با سیتروئن برای همکاری مشترک دست یافته‌اند. با این حال، هیچ‌یک از دو خودروساز کشور حاضر به اعلام جزئیات مذاکرات خود با شرکت‌های خارجی نبوده و این موضوع به نوعی حالت محرمانه پیدا کرده است.به اعتقاد برخی منتقدان، منتشر نشدن جزئیات می‌تواند به معنای پیش نرفتن یا حتی به بن بست رسیدن مذاکره با خارجی‌ها باشد و خودروسازان به همین دلیل میلی به انتشار کم و کیف مذاکرات مربوطه ندارند.

این انتقادات اما در حالی مطرح می‌شود که تجربه «قرارداد پژو» نشان داد انتشار جزئیات حین مذاکره با خودروسازان خارجی، می‌تواند حواشی زیاد و مخربی را ایجاد کرده و حتی زمینه را برای قطع مذاکرات فراهم بیاورد. از طرفی، در حال حاضر حساسیت زیادی از سوی برخی مسوولان و نهادها و رسانه‌ها روی مذاکرات خودرویی کشور وجود دارد که می‌تواند روند مذاکره با خارجی‌ها را مختل و هرآنچه ایران خودرو و سایپا به واسطه اجرای برجام رشته کرده اند، پنبه کند. از همین رو جاده مخصوصی‌ها که نمی‌خواهند در مذاکرات جدید خود، درگیر حواشی و «دلواپسی‌ها» شوند، به‌اصطلاح چراغ خاموش پیش می‌روند.