با افزایش قیمت نان کیفیت نان هم افزایش یافت؟

علیرضا مروت پور در پاسخ به این پرسش که به تناسب افزایش قیمت نان آیا کیفیت نان هم افزایش پیدا کرده است، افزود: با افزایش و کاهش قیمت آرد کیفیت نان بهتر نمی شود بلکه بهترین قیمت و بهترین کیفیت در بازار رقابت به دست می آید.

وی تاکید کرد: اگر آرد بصورت آزاد ( آزادسازی ) در اختیار نانوا قرار گیرد بطور قطع و یقین هم کیفیت نان بهتر و هم قیمت مناسب تر خواهد شد.

مروت پور با اشاره به این جمله که " بیشتر تولیدکنندگان نان اعم از سنتی و صنعتی از کیفیت نامرغوب آرد گلایه دارند "، گفت: آزادسازی آرد لازمه عرضه نان با کیفیت و قیمت مناسب در جامعه است.

وی افزود: دولت باید دست از تصدیگری آرد و نان بردارد تا بازار نان روی خوشش را به مردم نشان دهد.

مروت پور خاطرنشان کرد: از عوامل موثر در کیفیت نان می توان به آرد با کیفیت، ماشین آلات به روز، تخصص لازم ، زمان پخت مناسب و .. اشاره کرد .

وی در ادامه با اعلام اینکه کشت ارقام مرغوب گندم نقش مهمی در استحصال آرد با کیفیت دارد، گفت: نان یک کالای استراتژیک در سبد خانوارهای ایرانی است.

دبیر انجمن نان های صنعتی و ماشینی با اذعان اینکه ضایعات نان هزینه سنگینی به کشور تحمیل می کند، افزود: دولتمردان باید برای جلوگیری از ضایعات بی رویه نان اقدامات موثر و فوری انجام دهند.

وی اظهار داشت : هر چند با گران شدن نان تا حدودی جلوی افزایش بی رویه نان در جامعه گرفته شد اما پایین بودن کیفیت این کالای راهبردی همچنان به قوت خود باقی است.

مروت پور با تصریح اینکه نان با کیفیت نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و هزینه درمان را به شدت کاهش می دهد بر ضرورت اصلاح و بهبود بخشی پروسه تولید ، عرضه ،نگهداری و ... نان در جامعه تاکید کرد.

وی در ادامه با اعلام اینکه نان گران نمی شود ، افزود: دولت برنامه ای برای افزایش دوباره قیمت نان ندارد اما به دنبال بهبود بخشی این کالای استراتژیک از حیث کمی و کیفی است.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران نیز در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: افزایش قیمت نان هیچگاه موجب بهبود کیفیت نان نخواهد شد از اینرو بهبودی وضعیت کیفیت نان حاصل تلاش نانوایان، تامین گندم مرغوب و آرد مناسب است.

سید محمد رضا مرتضوی افزود: سه عامل اساسی از قبیل گندم و آرد مناسب، نیروی متخصص و نظارت مردمی و رقابت پذیری بین واحدها در بهبود کیفیت نان بسیار اثرگذار است.

وی در ادامه با اعلام اینکه دورریز نان در جامعه باید به حداقل برسد ، اظهار داشت : فرهنگ سازی نقش مهمی در کاهش میزان ضایعات نان دارد از این رو می طلبد رسانه های ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی در این زمینه تلاش مضاعف انجام دهند.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران از فعالیت 600 هزار نانوا در کشور خبرداد و افزود: جامعه خبازی امروز با مشکلات زیادی دست به گریبان است بنابراین توجه به نیازها و خواسته های واحدهای صنفی تولید نان در بهبود بخشی کیفیت نان بی تاثیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: ضریب کیفیت نان بصورت فرمایشی و دستوری افزایش پیدا نخواهد کرد بلکه توجه جدی به تمامی عوامل در فرایند تولید باید مد نظر باشد.