پرداخت مابقی بدهی نفتی هند به ایران در سال جاری

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه امشب در گفت‌وگو با خبر 21 با بیان اینکه سفر نخست‌وزیر هند به ایران پس از گذشت 14 سال از سفر قبلی نخست‌وزیر این کشور به ایران انجام می‌شود، اظهار داشت: در شرایط فعلی این سفر ویژه‌ای است. این سفر ابعاد اقتصادی زیادی دارد. ابعاد منطقه‌ای که امنیت منطقه را نیز شامل می‌شود و ابعاد سیاسی و بین‌المللی از دیگر ابعاد این سفر است.

وی افزود: در این سفر در زمینه اقتصادی سند ویژه‌ای امضا می‌شود. این سند بین هند، ایران و افغانستان امضا خواهد شد و به همین دلیل شاید اولین بار باشد که سران سه کشور برای یک کار منطقه‌ای در تهران دور هم جمع می‌شوند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در اطراف ایران هشت کشور محاط در خشکی هستند، عنوان کرد: ما سخاوتمندانه سرزمین خود را برای ترانزیت در اختیار این کشورها قرار داده‌ایم و هر قدرت و کشوری که در منطقه است می‌تواند از این مسیر استفاده کند و طبعا این امر استفاده‌های زیادی را نیز برای خود ما و اقتصاد ما خواهد داشت.

رحیم‌پور ادامه داد: سند بندر چابهار که هندی‌ها یک وجهی را برای توسعه این بندر قرار داده‌اند و خط آهنی است که از چابهار به زاهدان وصل می‌شود و هندی‌ها علاقه‌مند هستند که این مسیر را فاینانس کنند و مذاکرات اولیه در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه هند بزرگترین کشور از جهت خطوط آهن است، تصریح کرد: هند بزرگترین وزارتخانه راه را در دنیا دارد و این کشور دارای 80 هزار کیلومتر راه‌آهن است و از این تخصص و اعتبار مالی این کشور برای خطوط آهن خودمان استفاده می‌کنیم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با بیان اینکه در حال حاضر در خصوص خطوط آهن چین، ژاپن کره و هند وارد بازار شده‌اند، اظهار داشت: این برای کشور ما که ترانزیت آن یکی از نعمت‌های الهی است و تاکنون از آن استفاده نکرده‌ایم، فرصتی است که از آن بهره‌مند شویم.

رحیم پور با اشاره به پروژه پیشنهادی جاده ابریشم توسط رئیس جمهور چین گفت: حجم صادرات چین در دنیا بی نظیر است و لذا هر چه بتواند در امر توسعه راه‌ها سرمایه گذاری کند، این حمل و نقل کالا برای آنها ارزانتر می‌شود.

وی ادامه داد: یک ماه پیش اولین قطار چین از مسیر ترکمنستان به تهران رسید که مسیر 45 روزه دریایی را در عرض 25 روز طی کرده بود که این امر صرفه اقتصادی بالایی دارد و هندی‌ها با چین در زمینه ترانزیت رقابت دارند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه عنوان کرد: ما در مذاکرات هسته‌ای هیچ نوع کارشکنی یا حرکت منفی از هند ندیدیم و در دوران تحریم علیرغم فشارهای آمریکا هند دومین خریدار نفت ما بود.

رحیم‌پور با بیان اینکه در دولت آقای مودی روابط خوبی با هند داشته‌ایم، گفت: در طول سه سال گذشته روابطی که با قدرت‌ها و کشورهای مختلف داشته‌ایم همواره برد - برد بوده و همان سیاستی که در مذاکره با 1+5 داشتیم در مذاکره با کشورهای منطقه دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروز 500 میلیون دلار علاوه بر آن 750 میلیون دلاری که در روزهای گذشته از بدهی هند به ایران پرداخت شده بود، کارهای اداری پرداخت آن انجام شد، تصریح کرد: ما سه قسط قبل از سفر آقای مودی به تهران دریافت کردیم که این قسط آخر به دلیل اینکه امروز یکشنبه بود فردا (دوشنبه) واریز می‌شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با تفاهمات صورت گرفته این بدهی به زودی به حساب ایران واریز می‌شود و در همین سفر در خصوص زمانبندی پرداخت مابقی این بدهی مذاکره خواهد شد و بقیه این بدهی در سال جاری میلادی پرداخت خواهد شد.