ادعای ایجاد شغل در دولت روحانی مردود است

حمید حاج‌اسماعیلی با بیان اینکه ایجاد شغل نیازمند یک سری مؤلفه‌های اقتصادی است که باید بسترهای آن نیز براساس مسائل فنی ایجاد شود، گفت: بدون ایجاد زیرساخت‌ها و با توجه به رکود اقتصادی، ادعای ایجاد شغل در دولت روحانی مردود است.

وی افزود: با رشد یک درصدی اقتصاد در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان یکصد هزار شغل ایجاد کرد که البته در وجود رشد یک درصدی هم میان کارشناسان اقتصادی اختلاف نظر وجود دارد.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه قطعاً صنعت نفت، فولاد، پتروشیمی و یا سایر دستگاه‌های دولتی، ظرفیت پذیرش نیروی کار جدید ندارند، گفت:‌ دولت زمانی می‌تواند ادعای ایجاد شغل و رونق در بازار کار کند که مردم را در فعالیت‌های اقتصادی خود شریک بداند.

حاج‌اسماعیلی با بیان اینکه سالانه یک میلیون نفر کارجو اعم از فارغ‌التحصیلان و سایر افراد، تقاضا در بازار کار ایران ایجاد می‌کنند، گفت: ظرفیت بازار کار ایران در 3 سال گذشته تنها 500 هزار نفر بوده است که از این ظرفیت هم استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی کشور باید بیش از 70 درصد آن ناشی از فعالیت‌های بخش خصوصی باشد، گفت: اقتصاد ما هم‌اکنون متکی به نفت و فعالیت‌های دولتی است و بدون توجه به ظرفیت‌های بخش داخلی، دولت در حال گذران عمر خود است.

این فعال بازار کار معتقد است که دولت باید به جای مناسبات بین‌المللی، ابتدا باید از ظرفیت‌های داخلی خود استفاده و نقاط ضعف آن را به نقطه قوت اقتصاد تبدیل می‌کرد، چرا که این موضوع، دولت را در رویدادهای بین‌المللی قوی‌تر جلوه می‌داد.