احتیاط خودروسازان در افزایش قیمت

عواملی مانند بالا بودن قیمت‌ها و قدرت خرید پایین مشتریان، مدت‌هاست بازار خودرو را در رکود فرو برده و این رکود در حال حاضر شدت بیشتری نیز به خود گرفته است. با توجه به اینکه قدرت خرید پایین و قیمت‌های بالا، دو دلیل اصلی کاهش خرید و فروش خودروهای داخلی به شمار می‌روند، خودروسازان بیم آن را دارند که در صورت افزایش قیمت‌ها، بازار بیشتر و بیشتر به رکود رفته و چالش فروش، جدی تر شود. از همین‌رو با وجود اینکه شورای رقابت قیمت جدید خودروها را اعلام کرده، خودروسازان چندان ذوق زده نشده‌اند و مشخص نیست این افزایش قیمت قانونی را در دستور کار قرار خواهند داد یا سیاست تثبیت را در پی می‌گیرند. این در حالی است که پیش‌ترها خودروسازان عجله زیادی برای افزایش قیمت داشته و بلافاصله پس از صدور مجوز مربوطه از سوی شورای شورای رقابت، قیمت محصولات خود را بالا می‌بردند. حالا اما اوضاع فرق کرده و جاده مخصوصی‌ها از بیم آنکه افزایش قیمت سبب کاهش هرچه بیشتر فروش‌شان شود، فعلا میل چندانی به بالا بردن قیمت‌ها ندارند. در این مورد، مدیرعامل ایران خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: فعلا تصمیم قطعی برای افزایش قیمت محصولات خود طبق مصوبه شورای رقابت نگرفته‌ایم. وی با بیان اینکه ملاک افزایش قیمت، شرایط بازار است، تاکید می‌کند:ابتدا باید ببینیم رقبای ما چه برنامه‌ای را برای قیمت محصولات شان لحاظ می‌کنند و پس آن تصمیم خواهیم گرفت قیمت‌های جدید را اعمال کنیم یا نه.

به گفته وی، ایران خودرو ممکن است سیاست محصول به محصول را دنبال کند، به نحوی که مثلا قیمت برخی خودروها را بالا ببرد و برخی را نیز تثبیت کرده و یا کمتر از میزان قانونی اعلام شده از سوی شورای رقابت، گران کند. اظهارات مدیرعامل ایران خودرو را مدیرفروش این شرکت نیز به نوعی تایید کرده و می‌گوید: هنوز برنامه‌ای برای اعمال دستورالعمل شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو نداریم و ممکن است تصمیم بگیریم این افزایش قیمت را اعمال نکنیم. مصطفی خان کرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد که ایران خودرو قطعا افزایش قیمت را به نمایندگی‌های فروش ابلاغ خواهد کرد، منتها باید تصمیم گرفته شود که افزایش قیمت به چه میزان و در مورد چه محصولاتی اعمال شود.

وی این را هم گفته که در قراردادهای فروش نقدی، افزایش قیمت مشمول این قراردادها نخواهد شد و در مورد پیش فروش‌ها نیز اگر قیمت قطعی خودرو در قرارداد ذکر شده باشد، افزایش قیمتی صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر اما معاون فروش و بازاریابی سایپا نیز به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که این شرکت هنوز تصمیمی برای اعمال کردن یا نکردن قیمت‌های جدید، نگرفته است. به گفته رضا تقی‌زاده، سایپا ممکن است قیمت‌های اعلامی را لحاظ کند و این امکان نیز وجود دارد که تا مدت‌ها دست به قیمت‌های فعلی نزند.

 

جزئیات قیمت‌های جدید

اما نگاهی بیندازیم به جزئیات قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت. آن‌طور که در سایت مرکز ملی رقابت آمده، طبق مصوبه چندی پیش شورای رقابت و طبق محاسبات انجام شده، متوسط افزایش سقف قیمت در سال 1395 برابر با 5/ 1 درصد است. البته قیمت‌های اعلامی در سایت مرکز ملی رقابت، به‌نوعی خام بوده و به آنها، ارقام بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره‌گذاری و سایر خدمات اضافه می‌شود. همچنین در قیمت محصولات بنزینی نیز شرکت‌های خودروساز مجاز به افزودن مبلغ 100 هزار تومان بابت الزام قانونی EOBD (سیستم‌های کاهنده آلایندگی خودرو) هستند. با توجه به لیست اعلامی از سوی شورای رقابت، بیشترین افزایش قیمت مشمول پژو 206 صندوقدار شده، چه آنکه این خودرو مجوز افزایش حدودا چهار درصدی را دریافت کرده است. با این حساب، ایران خودرو مجاز است در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان به قیمت پژو 206 صندوقدار بیفزاید. در بین دیگر محصولات ایران خودرو اما کمترین افزایش قیمت نصیب پژو 405 اس ال ایکس شده است، خودرویی که آبی‌های جاده مخصوص می‌توانند حدود 3/ 1 درصد (معادل 342 هزار تومان) به قیمت آن بیفزایند. در بین محصولات سایپا و پارس خودرو نیز بیشترین افزایش قیمت مشترکا نصیب تندر-90 و پارس تندر شده است. بر این اساس، پارس خودرویی‌ها می‌توانند بیش از 6/ 2 درصد معادل 850 هزار تومان به قیمت تندر-90 و همچنین معادل 890 هزار تومان به قیمت پارس تندر اضافه کنند. بر اساس لیست اعلامی، کمترین افزایش قیمت در بین محصولات سایپا و پارس‌خودرو نصیب پراید مدل 132 شده است. این محصول البته در بین کل خودروهای داخلی نیز کمترین افزایش قیمت را دارد.