رفع انحصار و پیاده سازی الگویی درست موجب تحقق اقتصاد مقاومتی می شود

سید محمد میر محمدی شامگاه پنجشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در شهر ملایر افزود: امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گرفته است که همه برای تحقق این شعار باید تلاش کنند.

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی بر اساس 24 محور است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ شده از سوی رهبری است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به صورت عام و خاص است افزود: جنبه عام اقتصاد مقاومتی برای همه مردم و جنبه خاص آن برای مسئولانی است که مسائل مردم را مانند مسائل خود دانسته و آن را عملی کنند.

وی مهمترین اصول و مفاهیم اقتصاد مقاومتی را توانمند سازی، تولید، اشتغال، مساوات و اجرای عدالت در بین همه اقشار، جلوگیری از اقدامات فساد زا، فرهنگ جهادی دانست.

میرمحمدی با بیان اینکه این سیاست مطرح شده مطالبات مردمی را به دنبال دارد گفت: برای تحقق این مهم باید موانع و چالش‌های اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

وی عزم جدی مدیران ، هماهنگی و گفتمان سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای همه اقشار را خواستار شد و افزود: آنچه برای برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز است رفع انحصارات و پیاده سازی الگویی درست از این مهم برای مردم است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران با بیان اینکه برخی انحصارات مانع اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور شده است تصریح کرد: نارسایی نظام بانکی، در بخش‌های مختلف ، نبود تناسب اندازه دولت برای تصدی در اقتصاد، وابستگی به نفت و نبود پشتیبانی لازم از اقتصاد دانش محور از مهمترین چالش‌ها و انحصارات است.

وی وفاق ملی، تبعیض نداشتن بین گروه‌های اجتماعی، جلوگیری از رانت خواری ، برطرف کردن موانع و پیچیدگی‌های اداری ، نهادینه‌ کردن ارزشهای اسلامی و انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی ، دانش گرایی بر اخلاق اسلامی و نظم و سیاست مدیران ، متناسب سازی تشکیلات اداری را از اصول تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.

میرمحمدی با اشاره به اینکه برای رسیدن به تحقق شعار رهبری نیاز است قوای سه گانه هم سوء و هماهنگ با یکدیگر باشند تصریح کرد: آنچه در اجرای اصل اقتصاد مقاومتی مهم است رضایت مندی مردم و ارائه خدمات برتر و با کیفیت در اجرای این اصل است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در بخش‌های مختلف گفت: مدیریت مصرف، صرفه جویی ، استفاده از مدیران کار آمد در امور مختلف کشور با برنامه ریزی ‌درست می‌تواند شکوفایی اقتصاد را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نیز در تحق این امر مهم نقشی ویژه و بسزا دارند گفت: باید همه سیاست‌های اصل اقتصاد مقاومتی برای آحاد مختلف تبیین شود.

وی به نقش شوراها در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: شورا در قانون اساسی نقش مهمی را در سرنوشت مردم از جمله در تصمیم گیری، نظارت و همکاری برای امور مختلف در کشور دارند.

میرمحمدی بر نگاه ویژه ‌تر به شوراها تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت شوراها برای تحقق و نگاه ویژه به اقتصاد مقاومتی استفاده شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود مواردی از جمله ارزیابی از پنج دوره گذشته شوراها، اصلاح قانون شوراها ، فعال کردن شورای عالی استان‌ها و تقویت ورونق بیشتر شوراها در کشور صورت گیرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و استعدادهای شهرستان ملایر در حوزه‌های مختلف یادآور شد: برای تحقق این امر مهم اقتصاد مقاومتی در شهرستان همه مسئولان و مردم باید پای کار بیایند و از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی ارائه تسهیلات لازم به کار کار آفرینان، مشوق‌های صادراتی، تقویت آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاربردی ، ایجاد و اصلاح صنایع ویژه منطقه ،شناسایی بازار هدف ، توجه به بخش گردشگری شهرستان را از راهکارهای تقویت و تحقق اقتصاد مقاومتی در ملایر برشمرد.