حمید چیت‌چیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تدابیری را برای گذر از بحران خاموشی در تابستان 95 در نظر گرفته‌ایم که مهم‌ترین آنها توجه به مدیریت مصرف است.

وی افزود: پیش بینی ها با توجه به تجربیات سالهای گذشته حاکی از این است که پیک مصرف را در دو ماه تیر و مرداد‌ خواهیم داشت و صنعت برق ناچار است تمامی تمهیدات لازم را برای گذر موفق از پیک به کار بگیرد تا در آن زمان، دچار کمبود برق نشویم.

وزیر نیرو با بیان اینکه "تلاش می کنیم تا چند واحد نیروگاهی که جدید قبل از پیک 95 وارد مدار شود"، گفت: با مصرف‌کنندگان بزرگ برق همچون صنایع تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده تا بتوانیم در صورت کمبود ظرفیت تولید برق برای تامین نیازهای برق از کمک این مجموعه‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آیین‌نامه ویژه‌ای نیز برای این کار در نظر گرفته شده به‌طوری که کارخانجات می‌توانند میزان مصرف برق خود را در زمان پیک کاهش و در ساعات دیگر افزایش دهند.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: یکی‌دیگر از اقدامات صورت گرفته، استفاده موسسات بزرگ از جمله کارخانجات، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری از ظرفیت‌های تولید برق اضطراری است.

چیت‌چیان میزان ظرفیت موجود تولید برق اضطراری از مولدهای دیزلی را 300 مگاوات در سراسر ایران عنوان کرد و گفت: آیین‌نامه‌ای به همین منظور تدوین و ابلاغ شده تا کسانی که چنین ظرفیت‌هایی دارند در زمان نیاز این ظرفیت‌ها را به مدار آورند و وزارت نیرو نیز در قبال این کار مبلغ خوبی را پرداخت کند.

وی افزود: مدیریت مصرف از برنامه‌ها و راهکارهای اصلی ماست و وزارت نیرو به شدت به آن تاکید دارد و هدف این است که مردم با کنترل میزان مصرف خود در تامین برق مورد نیاز همکاری لازم را داشته باشند.

وزیر نیرو از آمادگی کامل نیروگاه‌های حرارتی برای تولید حداکثری برق در فصل تابستان خبر داد و گفت: تمام برنامه‌هایی که برای توسعه در نظر گرفته شده باید قبل از وقوع پیک سال تحقق پیدا کند تا محدودیت ظرفیت انتقال و توزیع موجب خاموشی نشود.

وی ادامه داد:در حال حاضر آمادگی تولید 52 هزار مگاوات برق را داریم؛ اما اگر میزان حرارت دما افزایش یابد، احتمال این وجود دارد که میزان مصرف از این عدد فراتر رود که تقاضای ما از مردم این است که با مدیریت مصرف ما را در این مهم یاری دهند.

چیت چیان با بیان اینکه "در خصوص برخورد با پرمصرف‌ها قوانینی وجود دارد"، گفت: احتمال افزایش مصرف برق به بیش از ظرفیت تولید و احتمال بروز خاموشی در فصل تابستان وجود دارد که امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده و همکاری مردم در مدیریت مصرف، بتوانیم بدون بروز خاموشی در تابستان، از پیک مصرف عبور کنیم.