قطعی آب در کمین است

علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در حاشیه یازدهمین همایش بین‌‌المللی انرژی در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات جریمه مشترکان پرمصرف اظهار داشت: کنترل میزان مصرف در پیک جزء سیاست های وزارت نیرو به شما می رود اما می‌توان گفت: که قطع ضربتی آب امکان‌پذیر نیست چرا که امسال هم همانند سال‌های گذشته ابتدا تذکر و با ابزارهای قیمتی و فرهنگ ‌سازی اقدام می‌نماییم در نهایت اگر به نتیجه نرسیم مجبور به قطع آب مشترکین پرمصرف هستیم.

 

وی با اشاره به مصرف محدود آب برای یکی واحد مسکونی گفت: در حال حاضر مصرف محدود آب برای یک واحد مسکونی حدود 18 متر مکعب در ماه است  و این در حالی است که ماهانه مصرف 40 متر مکعب برای یک واحد مسکونی در ماه از طریق پلکانی کنترل می‌کنیم اما بالای این رقم در هیچ جای دنیا معقول نیست و چنانچه واحد مسکونی بیش از 40 متر مکعب در ماه استفاده کنند آب آن ها قطع خواهد شد.

 

دائمی با اشاره به اینکه طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمین در برخی استان ها همچون بوشهر با مقاومت استانداران مواجه است گفت: در واقع ما با این موضوع که برخی مقامات محلی در اجرای برنامه ها بویژه برنامه‌هایی که جنبه حفاظتی دارد مشکل داریم و می‌توان گفت در بوشهر مقامات محلی بویژه استانداری و وزارت کشور ملزم به رعایت موضوعات و بحران های اجتماعی هستد.

 

معاون وزیر نیرو ادامه داد: در واقع بایستی اطلاع و فرهنگ سازی صورت گیرد به گونه ای که بتوانیم قبل از اینکه اقدامات و اعمال حاکمیت و قانون را انجام دهیم فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا این معضلات به مسائل اجتماعی تبدیل نشود.

 

وی با اشاره به اینکه تا مادامی که کمک های مردمی صورت نگیرد موفق به اجرای کارها نیستیم بیان داشت: مشارکت مردم در این کارها لازم است و به همین علت است که اگر ما بخواهیم پو بدون مشارکت مردم و اعمال قانون این کارها را انجام دهیم قطعا موفق نخواهیم شد.

 

دائمی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و اعمال امور تعرفه‌ای از جمله بخش‌های عمده به شمار می رود گفت: اعمال امور تعرفه‌ای و ایجاد سخت گیری های لازم موجب خواهد شد در تمامی مراجعی که بر اعمال قانون و حاکمیت دستگاه‌های نظارتی بتوانیم این مشکلات را مرتفع سازیم.

 

اعلام آمادگی منشور انرژی برای همکاری با ایران

 

اربان راسناک دبیر کل منشور انرژی در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با اشاره به اینکه کشورهای خاورمیانه باید در جهت تغییرات اساسی بازار انرژی حرکت کنند اظهار داشت: منشور انرژی آماده همکاری با ایران است تا بتواند مسائل کلیدی و مهم را در حوزه انرژی حل کنیم تا تکنولوژی جدیدی را با همکاری ایران به وجود آوریم.

 

وی با بیان اینکه همکاری نزدیکی با ایران در تشکیل همایش داری گفت: در انی همایش از کشورهای منطقه می خواهیم که در مورد تغییرات اساسی بازار انرژی اقدام کنند و از انرژی های تجدیدپذیر بیشتر استفاده نمایند.

 

راسناک ادامه داد: ایران باید متغیرهای انرژی و موافقت نامه قبلی و توسعه های زیر ساخت را رعایت کنند و همواره هدف ایران توسعه زیرساخت ها باشد.

 

وی درباره لزوم سرمایه‌گذاری در انرژی پاک اشاره کرد و گفت: باید 5 و نیم میلیارد دلار تا سال 2020 سرمایه گذاری شود.

 

دبیر کل منشور انرژی یادآور شد: میزان سرمایه‌گذاری در سال 2020 بایستی و 96 میلیارد دلار برسد و ایران بر اساس مجموع انرژی ملزم به انجام اقدامات زیرساختی است.

 

راسناک تصریح کرد: ایران جزء کشورهایی است که در منشور انرژی فعالیت می کند همچنین از ایران می خواهیم در هر دو فرایند ایفای نقش کند چرا که ما به ظرفیت های این همکاری در منطقه امیدوار هستیم.