دست بالای عربستان در اوپک

 کریسمس سال 1975 زمانی که وزرای نفت کشورهای عضو اوپک دور هم جمع شده بودند، اتفاقی نادر آرامش آن دوران را برهم‌زد. شخصی به نام «ایلیچ رامیرز سانچز» معروف به «کارلوس شغال» همه افراد شرکت‌کننده در این جلسه از جمله وزرای ایران و عربستان را ربود. 

 

تاکنون این تعداد سیاستمدار قدرتمند از کشورهای مختلف در دستان یک مزدور مارکسیست گرفتار نشده بودند. این افراد پس از آزادی به حدی بی‌اعتماد شده بودند که تا 40 سال بعد به صورت دسته جمعی در یک جا جمع نشدند.

 

این بی‌اعتمادی ممکن است بار دیگر  بر جلسات این گروه در دوم ژوئن (13 خرداد)  سایه بیافکند. به خصوص پس از تلاش نافرجام اوپک برای هماهنگ کردن میزان تولید نفت در جلسه ماه گذشته اعضا در دوحه قطر، این مسئله پررنگ‌تر جلوه می‌کند.

 

این کارتل نفتی از اعضای خود و کشورهای غیرعضو مانند روسیه درخواست کرد برای ممانعت از سقوط بیشتر بهای طلای سیاه، میزان تولید را کاهش دهند. اعتراض ایران به این مسئله بسیار شدید بود. عربستان در واکنش اعلام کرد اگر تهران در این طرح مشارکت نکند، ریاض نیز همکاری نخواهد کرد.

 

با وجود اختلافات داخلی اوپک، عربستان دست بالا را دارد. از هر 8 بشکه نفتی که در جهان تولید می‌شود، یکی از آن‌ها به عربستان تعلق دارد. از طرف دیگر ایران نیز به دنبال بازپسگیری سهم گذشته خود از بازار به شکلی فوق‌العاده تولید خود را افزایش داده و آن را به 3.56 میلیون بشکه رسانده است. تهران تا رساندن تولید به دوره پیش از تحریم‌ها، یعنی 4 میلیون بشکه در روز، فاصله چندانی ندارد.

 

آن طور که به نظر می‌رسد تهران قصد کوتاه آمدن از حقش را ندارد. از طرف دیگر عربستان که وزیر تازه‌نفسی را به کار گرفته همچنان صبورانه شاهد رشد تولید ایران و منتظر تحولات بازار است.