وزرای عضو اوپک خواستار بهبود قیمت نفت هستند

یکصد و شصت و نهمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز (پنجشنبه، ١٣ خردادماه) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می شود.

بررسی بازار نفت و تصمیم گیری درباره سطح تولید نفت کشورهای عضو اوپک، انتخاب دبیرکل جدید و احتمالا تصمیم گیری درباره بازگشت کشور آفریقایی گابن به این سازمان در دستور کار  نشست ١٦٩ اوپک قراردارد.

بیشتر وزیران عضو اوپک در بدو ورود به وین اعلام کردند بازار نفت رو به بهبود است و به تدریج متعادل می شود.

*مدیرعامل لوک اویل:میانگین قیمت نفت امسال ٥٠ دلار خواهد بود

این گزارش حاکی است وحید علی اکبروف مدیرعامل لوک اویل روسیه در هتل اینترکنتینتال شهر وین در جمع خبرنگاران درباره این که پیش بینی شما از قیمت نفت در سال ٢٠١٦ چه رقمی خواهد بود، گفت: معتقدم، میانگین قیمت برای هر بشکه نفت امسال ٥٠ دلار خواهد بود.

مدیرعامل این شرکت روسی که برای ملاقات با وزیران نفتی کشورهای عضو اوپک به وین سفر کرده است امروز با خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان دیدار کرد و قرار است با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق نیز دیدار و گفتگو کند.

*کویت خواهان قیمتهای عادلانه نفت خام است

همچنین سرپرست وزارت نفت کویت در آستانه برگزاری نشست عادی ١٦٩ اوپک خواستار قیمتهای منصفانه نفت خام در بازارهای جهانی شد.

انس صالح به محض ورود به وین گفت: کویت خواهان حفظ گفتگوها میان کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور تعادل بیشتر در بازارهای جهانی نفت خام است و ما خواستار قیمتهای منصفانه نفت برای هر دو قشر تولید کننده و مصرف کننده هستیم.

وی افزود: به نظر می رسد اعضای اوپک بر سر انتخاب یک کاندیدا به عنوان دبیرکل جدید این سازمان به یک فهم مشترکی رسیده اند.

*حمایت آنگولا از دبیرکلی نیجریه

این گزارش اضافه می کندخوزه ماریا واسکنسیلوس امروز  در بدو ورود به هتل اینترکنتیننتال شهر وین برای شرکت در یکصد و شصت و نهمین نشست وزیران کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جمع خبرنگاران گفت: این کشور از محمد بارکیندو، کاندیدای نیجریه برای احراز پست دبیرکلی حمایت می کند.

وی ادامه داد: بارکیندو که مدت کوتاهی ریاست شرکت ملی نفت نیجریه را بر عهده داشت، در این پست دارای تجربه است و در سال ٢٠٠٦ به عنوان دبیر کل موقت اوپک ایفای نقش کرده است.

*وزیر انرژی الجزایر:بازار نفت دوباره متعادل می شود

وزیر انرژی و معادن الجزایر به محض ورود به وین گفت: بازارهای جهانی نفت خام دوباره در مسیر تعادل قرار گرفته است.

صالح خبری که برای شرکت در نشست ١٦٩ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به وین سفر کرده است، ادامه داد: تلاش بیشتری برای بازگرداندن ثبات به بازارهای جهانی نفت خام نیاز است.

*عراق: اوضاع بازار جهانی نفت رو به بهبود است

معاون وزیر نفت عراق در وین گفت: اوضاع بازارهای جهانی نفت خام هم اکنون رو به بهبود است.

فیاض النعمه اظهار داشت: شرایط بازارهای جهانی نفت خام در نیمه دوم امسال بهتر می شود.

به گزارش فارس ساعت 12 و 30 دقیقه افتتاحیه نشست 169 اوپک با حضور همه وزیران نفت کشورهای عضو اوپک و هیات‌های همراه که محل برگزاری این نشست مقر دبیرخانه اوپک، در شهر وین اتریش خواهد بود.

براساس اعلام اوپک ساعت 14 و 30 دقیقه نشست 169 اوپک پشت درهای بسته با حضور وزرا و عبدالله البدری دبیرکل اوپک برگزار می شود که در این نشست دبیرکل جدید و سقف تولید اوپک مشخص خواهد شد.

در پایان نیز یعنی ساعت 18 و 30 دقیقه نشست مطبوعاتی با حضور محمد بن صالح الساده رئیس نشست و البدری دبیرکل اوپک برگزار می شود.