روند رو به رشد کلاهبرداری تلفنی در قالب فروش سیم‌کارت

بعد از کلاهبرداری‌هایی از طریق خودپردازها، کلاهبرداری اینترنتی در پوشش خرید خودرو، کلاهبرداری از طریق راه اندازی شرکت خصوصی، خریدهای اینترنتی و تلفنی، کلاهبرداری با بسته‌های‌ پیامکی، کلاهبرداری از طریق کارت های هدیه و...سیم‌کارت‌های اعتباری تبدیل به ابزاری برای کلاهبرداری و مزاحمت شده‌اند.

 اپراتورهایی که بدون ثبت اطلاعات متقاضیان اقدام به فروش بی‌ضابطه سیم کارت می‌کنند و ادعای عرضه سیم‌کارت‌هایی مشابه با سیم‌کارت‌ اشخاص، آنقدر بدون برخورد ادامه دارد که امروز با محدود شدن فروش انبوه سیم‌کارت، این بازاریابی غیر قانونی به کلاهبرداری تبدیل شده است.

تماس گیرندگان که اکثرا نیز خانم هستند، در تماس تلفنی با اشخاص، خود را نمایندگی یکی از شرکت‌های تلفن همراه اعتباری معرفی می کنند و مدعی می شوند که نمایندگی آنها ، سیم کارت اعتباری مشابه سیم کارت دائمی شخص را در اختیار داشته و این سیم کارت را به مبلغ  چندین برابر قیمت واقعی واگذار می‌کنند.

ضمن توافق!!! بر سر قیمت فروش سیم کارت به مبلغ یک میلیون ریال تا 200 هزار ریال مشتری را تیغ زده و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، یک پیک موتوری به در منزل شخص مراجعه و بسته پستی حاوی سیم کارت اعتباری مشابه را تحویل داده و مبلغ مورد نظر را دریافت می کنند و...  بدین شیوه و شگرد از افراد کلاهبرداری می نمایند.

جالب اینجاست که شخص تماس گیرنده با مطرح نمودن مزایایی همچون دارا بودن سیم کارت مشابه با 500 هزار ریال شارژ رایگان، یک سیم کارت هدیه با 2 هزار ریال شارژ، یک ساعت مکالمه رایگان، اینترنت رایگان و ...با کلی آب و تاب دادن به حرف‌های خود به نوعی با کلاهبرداری و عوام فریبی سعی در عرضه سیم کارت خود به مشترکین می نماید، جدا از اینکه این تماس ها به نوعی مزاحمت تلفنی نیز تلقی می‌شود.

همچنین قیمت سیم کارت خود را توافقی!!! اعلام نموده و مبلغ بسیار بالاتری از مشتریان خود دریافت می نمایند که متأسفانه بسیاری از این سیم‌کارت‌ها سوخته است یا سیم کارتی که شماره مورد نظر خریدار باشد، نیست.

بیشتر مردم به سبب اینکه میزان کلاهبرداری اندک است برای طرح شکایت اقدام نمی‌کنند و اگر چه میزان کلاهبرداری در این موارد اندک است، همین موضوع سبب شده است تا کلاهبرداران به راحتی میلیون ها تومان پول به جیب بزنند.

 در صورتی که افرادی می خواهند از این سیم کارت ها خریداری کنند برای جلوگیری از سوء استفاده باید هنگام تحویل سیم کارت ابتدا آن را بررسی کرده و در صورت صحیح بودن شماره اقدام به پرداخت پول به پیک کنند و همچنین بهتر است برای دریافت اینگونه سیم کارت ها خریدهای خود را از مراکز مجاز اپراتورها به صورت اینترنتی از پایگاه اینترنتی اصلی شرکت یا حضوری انجام دهند.

با توجه به گستردگی اینگونه کلاهبرداری ها و عدم پیگیری و شکایت تعداد زیادی از مالباختگان (به علت رقم پائین کلاهبرداری در هر مورد فروش سیم کارت جعلی) انتظار می رود هم اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و هم پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی به شیوه ای متفاوت و کارآمد تر در برخورد و دستگیری اینگونه افراد سود جو و کلاهبردار اقدام نماید.