در این هفته مقام معظم رهبری با تاکید بر لزوم حل مشکل رکود و اشتغال و بیان اینکه خجلت نظام از بیکاری جوان از شرمندگی وی در خانواده‌اش بیشتر است، خطاب به دولت و مجلس فرمودند درباره حل این مشکلات اقدام کنند.

ایشان حل موضوع رکود و اشتغال از طریق رونق تولید داخلی را از اولویت‌های اصلی و بسیار مهم در بخش اقتصاد برشمردند و خاطرنشان کردند: خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده خود، بیشتر است، بنابراین باید برای حل این مشکل، اقدامات جدی انجام شود.

به‌ زودی اندک شاغلان استخدامی باقیمانده ازگذشته هم بازنشسته شده و پرونده استخدام‌ها برای همیشه در ایران بسته می‌شود، در مقابل قراردادهای فصلی و ۲۹ روزه و اخراج‌های عجیب و غریب رواج یافته است.

معاون وزیر کار با اعلام اینکه تعیین سهمیه اشتغال برای دستگاه‌ها متوقف شده و شورای‌عالی اشتغال به دنبال اینگونه برنامه‌ها نیست، گفت: تاکید رئیس‌جمهور، دستیابی به یک میلیون اشتغال در سال است. این مقام مسئول در وزارت کار افزود: یکی از اشتباهات اساسی در کشور این است که وقتی درباره اشتغال قرار است سیاستگذاری شود برخی فکر می‌کنند یعنی باید وام پرداخت شود، در حالی که منظور وزارت کار اصلا چنین چیزی نیست و مسئله این است که جهت‌گیری اشتغال به نحوی در برنامه‌های کشور قرار گیرد که بتوان به نتیجه رسید.

وزیر کار در واکنش به برخورد با ۱۷ کارگر معدن آق دره در نامه‌ای نوشت: با همه تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود شرایط اقتصادی و با وجود برخی گشایش‌ها، شدت مشکلات و چالش‌های باقی مانده بالا است.

با فرار رسیدن ماه مبارک رمضان، توزیع بسته‌های غذایی و سبدهای کالایی بخشی از شاغلان آغاز می‌شود. با این حال، دستکم ۱۱ میلیون کارگر مشمول قانون کار از دریافت اینگونه حمایت‌ها محروم می‌شوند. سازمان جهانی کار با اعلام اینکه ۳۵.۵ درصد مردان شاغل در کشورهای مختلف جهان در هفته بیش از ۴۸ ساعت کار می‌کنند (اضافه کاری دارند)، از بهبود اوضاع استخدام در اقتصادهای نوظهور خبر داد.

مشاور معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه در ایران ۶۲۴۱ رشته شغلی وجود دارد، گفت: دغدغه مهم صاحبان ایده کسب و کار و کارآفرینان، ترس از شکست است. مشاور معاون توسعه اشتغال وزارت کار اظهارداشت: بیمه ها باید در بخش کسب و کار بر روی ایده های آینده سرمایه گذاری کرده و آنها را مورد حمایت بیمه ای قرار دهند. ما در حال حاضر ۶ هزار و ۲۴۱ رشته شغلی در ایران داریم و ممکن است در سال ۱۴۰۰ و بعد از آن این تنوع رشته ها بهم بریزد.

وزیر تعاون، کار و رفاه در حکمی، معاون اشتغال وزارت کار را به عنوان مجری عملیاتی کردن برنامه ملی «عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی» منصوب کرد. علی ربیعی در حکمی مجری پروژه های برنامه ملی «عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی» را منصوب کرد. عیسی منصوری؛ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مجری عملیاتی کردن برنامه ملی «عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی» منصوب شد.