پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی نوشت: سقوط بهای نفت در سال 2014 و روند ادامه‌دار آن تا اوایل سال 2016 توانست با تحت تأثیر قرار دادن سود خالص، ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد جهانی وارد کند.

در جدیدترین مقاله بانک مرکزی اروپا که امروز در بولتن اقتصادی این نهاد منتشر شد، آمده است: کاهش بهای نفت در سال 2014 موجب شد صادرات و عرضه نفت به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یابد. تداوم روند نزولی بهای طلای سیاه و کاهش ارزش آن، تقاضای جهانی را برای این ماده ارزشمند تضعیف کرد. اگرچه نفت ارزان همچنان میزان تقاضای داخلی را جبران می‌کرد و موجب افزایش درآمد در کشورهای واردکننده نفت شد، اثرات گسترده‌تر تقاضای ضعیف جهانی را التیام نبخشید.

بسیاری از تحلیلگران با انتقاداتی تند از گزارش بانک مرکزی اروپا اعلام کرده‌اند کاهش بهای نفت می‌تواند به محرک پولی در اقتصاد منطقه یورو تبدیل شود. همچنین جاری شدن سیل نفت در جهان دست‌کم باید تأثیر مثبتی بر قدرت خرید مصرف‌کننده داخلی داشته باشد؛ پایین آمدن بهای نفت و به دنبال آن صورت‌حساب پایین سوخت می‌تواند از هزینه‌های مصرف کنند بکاهد و بر قدرت خرید آن‌ها بیفزاید.

در ادامه این مطلب آمده است: از اواسط سال 2014، حدود 60 درصد از بهای نفت کاهش‌یافته است. نفت برنت دریای شمال از ژوئن 2014 (خرداد سال 93) تا ژانویه 2016 (دی سال 94) بیش از 76 درصد کاهش داشته است. این روند درآمد قابل‌تصرف و شبکه واردات نفت را در منطقه یورو افزایش داد و تا حدودی بهبودی اقتصادی در قاره سبز را رقم زد. اگرچه این روند کمک شایانی برای اقتصادهای نوظهور محسوب می‌شد، بهای پایین نفت موجب تشدید رکود اقتصادی در میان کشورهای صادرکننده طلای سیاه شد.

با این حال، ثروت بادآورده برای کشورهای واردکننده نفت پیشرفت زودگذری را به دنبال داشت. چراکه از اوایل سال جاری میلادی بهای نفت روند صعودی خود را آغاز کرده است. منطقه یورو بدون اتخاذ سیاست‌های کاهش بهای سوخت برای مصرف‌کننده، به خرید طلای سیاه ادامه می‌دهد. کاهش بهای سوخت برای مصرف‌کننده اروپایی در شرایطی که بهای نفت افزایش یابد ممکن است بار دیگر حوزه یورو را با بحران مواجه سازد.