به گزارش مهر، تاسیسات طرح توسعه میدان مسجد سلیمان به عنوان قدیمی ترین میدان نفتی خاورمیانه توسط شرکت CNPCI چین رسما برای بهره برداری با شرکت ملی نفت ایران تحویل و تحول شد.

برای نخستین بار در کشور قرار بود که پس از تکمیل مراحل توسعه ای این میدان نفتی، عملیات نگهداشت، راهبری و بهره برداری از تاسیسات بالادستی این میدان نفتی شامل کارخانه نمک زدایی، چاههای جدید نفتی و تاسیسات فرآورشی توسط شرکت CNPCI چین انجام شود.

بر این اساس پس از مطرح شدن این طرح، در سطح کلان شرکت ملی نفت ایران با " پیشنهاد " واگذاری بخش بالادستی یک میدان نفتی به یک شرکت خارجی مخالفت شد و از روز یکشنبه هفته جاری(دوم مهر ماه) بهره برداری و راهبری این تاسیسات نفتی به طور رسمی به شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان(زیرمجموعه شرکت ملی نفت) واگذار شده است.

هدف از اجرای طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان افزایش تولید ۲۵ هزار بشکه در روز نفت خام بوده است که با تکمیل مراحل تولید آزمایشی در شرایط فعلی به طور پایدار روزانه حدود ۲۸ هزار بشکه نفت از این میدان قدیمی نفت کشور استخراج می شود.

ارزش قرارداد طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان با شرکت چینی حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می شود که با گذشت بیش از پنج سال اجرای این پروژه نفتی به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

وجود ۲۰۰۰ اشکال فنی در قرارداد نفتی چینی‌ها

پیگیری های خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد که اسفند ماه سال گذشته طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان توسط پیمانکار چینی به طور کامل به پایان رسیده است اما کارشناسان شرکت ملی نفت حدود ۲۰۰۰ مورد اشکال فنی از اجرای این پروژه شناسایی کرده اند.

از این رو در مدت ۶ ماه گذشته تاکنون نزدیک به ۹۰ درصد از این اشکالات فنی توسط شرکت CNPCI چین به طور کامل مرتفع شده است که در نهایت شرکت ملی نفت با تحویل و تحول این پروژه نفتی موافقت کرده است.

برای توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان حفاری ۱۷ حلقه چاه توسعه ای و تزریق پساب در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون حفاری چهار حلقه چاه توسعه ای هنوز توسط شرکت چینی به طور کامل به پایان نرسیده است و پیش بینی می شود در نیمه دوم سالجاری این چاههای جدید در مدار بهره برداری قرار بگیرند.

در یکصد و سه سال گذشته، بالغ بر یک میلیارد و یکصد میلیون بشکه طلای سیاه از سازند آسماری میدان نفتی مسجدسلیمان برداشت شده است که مطابق با مطالعات اکتشافی انجام گرفته در شرکت ملی نفت ایران، امکان استخراج در مجموع پنج میلیارد بشکه نفت از میدان مسجدسلیمان وجود دارد.

پیش بینی می‌شود تولید از قدیمی‌ترین میدان نفتی خاورمیانه در فاز دوم با ۳۰ هزار بشکه افزایش به بیش از ۵۵ هزار بشکه در روز برسد و این در حالی است که بر اساس مطالعات انجام گرفته، ظرفیت تولید روزانه تا سقف ۸۰ هزار بشکه نفت خام در میدان مسجدسلیمان وجود دارد.

مطالعات زمین‌شناسی شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که تاکنون حدود ۲۰ درصد از نفت درجای مخزن مسجدسلیمان برداشت شده است که با تکمیل طرح توسعه، ضریب بازیافت در یکی از قدیمی‌ترین مخازن نفتی جهان به حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

نفت تولیدی میدان مسجدسلیمان دارای درجه ای پی آی ۳۸ بوده که پس از فرآورش در واحد بهره‌برداری، به واحد بهره‌برداری نفت سفید و از آنجا به اهواز منتقل می‌شود.

افزایش تولید نفت در پایتخت صنعت نفت ایران

صفرعلی رئیسی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان با تاکید بر اینکه با وجود فشارهای غیرفنی اما در هشت ماه گذشته حاضر به تحویل گیری تاسیسات توسعه ای این میدان نفتی نشده ایم، گفت: در حال حاضر با رفع برخی از اشکالات فنی امکان تولید پایدار و ایمن از میدان مسجدسلیمان فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان با اعلام اینکه با توسعه میدان مسجدسلیمان در مجموع ظرفیت تولید نفت از منطقه عملیاتی مسجدسلیمان به حدود ۱۴۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر عملیات راهبری، نگهداری و تعمیرات این واحد به طور کامل توسط کارشناسان مجموعه شرکت ملی نفت ایران انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه نفت تولیدی این میدان توسط خط لوله هشت اینچی به طول ۳۶ کیلومتر به واحد بهره برداری نفت سفید و از آنجا به اهواز منتقل می شود، در خصوص نظرات کارشناسان شرکت نفت مسجدسلیمان در تحویل گیری واحدهای جدید توسعه ای قدیمی ترین میدان نفت خاورمیانه، بیان کرد: با انجام جلسات متعددی کارشناسی نقاط ضعف و نواقص این واحد جدید شناسایی و به پیمانکار سازنده ابلاغ شده است.

به گزارش مهر، میدان نفتی مسجدسلیمان، نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه در شهرستان مسجدسلیمان و در استان خوزستان واقع شده که در سال ۱۲۸۷ خورشیدی(۱۹۰۸ میلادی) توسط یک شرکت انگلیسی کشف شد.

تاکنون ۳۱۷ حلقه چاه در این میدان پیر نفتی حفاری شده که ۲۸۵ حلقه چاه از این تعداد در مخزن آسماری تکمیل شده است. حداکثر تولید نفت از مخزن آسماری مسجدسلیمان در سال ۱۳۱۲ شمسی به میزان ۱۱۲ هزار بشکه در روز بوده شده که پس از گذشت ۱۰۳ سال از کشف میدان، میزان دبی نفت به تدریج کاهش یافته است.

از سوی دیگر قرار است بخشی از گازهای همراه نفت میدان مسجدسلیمان توسط خز لوله ای ۲۰ اینچی به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی به بندر ماهشهر ارسال شود.