پیش بینی وضعیت بازار مسکن پس از ماه رمضان

هفته‌های میانی بهار امسال برای بازار مسکن خبرهایی خوش به همراه آورد، خبرهایی که حکایت از جوانه زدن رونقی دوباره در بزرگ‌ترین بازار اقتصادی ایران داشت؛ خبری که ابتدا رئیس اتحادیه مشاوران املاک آن را تایید کرد و سپس گزارش‌های آماری رسمی بر آن صحه گذاشت. هرچند پس از رکود طولانی این سال‌ها، خبر از نقل انتقالاتی محدود نمی‌تواند به معنای دگرگونی جدی در بازار باشد، اما صرف افزایش خریدوفروش‌ها این امید را ایجاد کرد که موج جدیدی از تحرک در آینده نزدیک شکل گیرد.

این امید با یک تغییر اساسی خارجی نیز همراه شده است. وام‌های 80 میلیون تومانی خرید مسکن که در ماه‌های پایانی سال قبل در دستور کار قرار گرفت، به نخستین دوره از سررسیدهاهی خود رسیده و این به معنای آن خواهد بود که بخشی از متقاضیان فعال که برای خرید خانه سپرده‌گذاری یک ساله پول خود را پذیرفته بودند خواهند توانست با قدرت خریدی بیشتر نسبت به خرید واحدهای مسکونی مدنظر خود اقدام کنند.

 

با وجود آنکه در سنت همیشگی بازار مسکن ایران، تابستان به‌عنوان یکی از پر ترافیک‌ترین فصل‌های خریدوفروش و جابه‌جایی مسکن به شمار می‌رود اما این سنت در طول این سال‌ها با یک عامل جدید همراه شده و آن تقارن با ماه رمضان است. بازار مسکن ایران همواره در ماه رمضان، برای چند هفته به استراحت می‌رود و این عادت دائمی در طول این سال‌ها نیز ادامه داشته است؛ عادتی که نه رونق روی آن تاثیر دارد و نه رکود و تنها به دلیل شرایط خاص جامعه در آن، خریدوفروش‌ها متوقف می‌شود.

 

حرکت پس از رمضان ادامه می‌یابد

همزمان شدن ماه مبارک رمضان در سال 95 با آغاز دور جدید خریدوفروش‌ها باعث شده برخی نسبت به متوقف شدن دوباره حرکت بازار ابراز نگرانی‌ کنند و خطر بازگشت رکود را هشدار دهند؛ هشداری که فعالان بازار نظری جدای از آن دارند. به اعتقاد آنها رویه توقف نقل و انتقالات مسکن در ماه رمضان امری عادی و قابل پیش‌بینی به حساب می‌آید و در صورتی که بنا بر ورود موج جدیدی از رونق باشد، این توقف روی آن تاثیری نخواهد گذاشت.

 

رحیمی، رئیس یک بنگاه معاملات ملکی  درباره شرایط فعلی بازار در ماه رمضان، اظهار کرد: همان‌طور که در سال‌های قبل هم این روال وجود داشت، در ماه رمضان خریداران کمتر برای نهایی کردن قراردادهایشان به بازار مراجعه می‌کنند و از این رو صاحبان خانه نیز فایل‌های جدید زیادی به بنگاه‌ها عرضه نمی‌کنند. به گفته وی، این رویه حتی در سال‌های اوج رونق نیز وجود داشته است و هیچ دلیلی برای نگرانی درباره این مورد وجود نخواهد داشت.

 

این فعال بازار ساختمان اضافه کرد: در حال حاضر برخی قراردادها که از پیش بسته شده‌اند مراحل نهایی خود را طی می‌کنند و برخی نیز برای تصمیم‌گیری درباره آینده به بنگاه مراجعه می‌کنند اما نقل و انتقالات قطعی بعد از رمضان خواهد بود. وی با بیان اینکه هنوز رکود در بازار به شکلی گسترده وجود دارد، اعلام کرد: در صورتی که صحبت از افزایش دوباره معاملات قطعی شود، می‌توان انتظار داشت این رویه بعد از ماه رمضان ادامه پیدا کند.

 

ایمان معصومی، فعال عرصه ساختمان نیز اعلام کرد: طولانی شدن سال‌های رکود باعث شده بسیاری از سازندگان مسکن امیدوار به تغییر شرایط باشند، هرچند هنوز آنچه از امیدواری‌ها برای رونق دوباره مطرح می‌شود در عمل اتفاق نیفتاده اما امیدها وجود دارد. به گفته وی، صحبت‌ها از رسیدن وام‌های جدید به بازار می‌تواند این امید را به وجود بیاورد که لااقل بخشی از واحدهای باقی مانده از سال‌های قبل به فروش روند. این طبیعی است که در ماه رمضان نقل و انتقالات کم شود اما با توجه به اینکه در ماه‌های قبل نیز چندان شرایط تغییر نکرده بود باید دید در تابستان اوضاع چگونه می‌شود. فروش خانه‌ها با قیمت‌های فعلی چندان سودآور نیست اما شاید صرف فروش آنها بتواند امیدها را دوباره زنده کند.

 

هرچند تمام بازار مسکن ایران خود را برای رسیدن به ماه رمضان آماده کرده بود و می‌توان اعلام کرد آنچه در این هفته‌ها اتفاق می‌افتد با رکود و رونق ارتباطی ندارد اما آنچه بیشترین اهمیت را دارد چگونگی برنامه‌ریزی برای بازار پس از پایان ماه رمضان خواهد بود. افزایش امیدها در آمارهای رسمی و البته انتظاری که بدنه بازار برای تغییر اوضاع می‌کشد می‌تواند با یک موج جدید از تحرک در تابستان همراه شود و رکود را به این وسیله کنار زند اما در غیر‌این صورت شاید باز هم این رکود گسترده این سال‌ها باشد که بر رقبای خود غلبه می‌کند.