شعار نرخ رشد اقتصادی 8 درصد برپایه نفت افتخار ندارد/ علائمی که وابستگی دولت یازدهم به نفت را نشان می‌دهد

گروه اقتصادی- محمد خوشچهره اظهار داشت: کارکردهای اقتصادی همه دولت‌های بعد از انقلاب شبیه به هم بوده است.

وی در گفت و گو با «افکارنیوز»افزود: چهار دولت بعد از جنگ سر کار آمد؛ اگرچه تابلوهای سیاسی آنها متفاوت بوده -سازندگی، اصلاحات، عدالت و مهرورزی و نیز تدبیر و امید و اعتدال-، اما کارکردهای اقتصادی هر چهار دولت در حوزه‌های بنیادی و استراتژیک به شدت به یکدیگر شبیه بود و ما به اشتباه نگاه سیاسی‌شان را دنبال می‌کنیم.

این اقتصاددان در توضیح این سخن خود، متذکر شد: یک دلیل، وابستگی این دولت‌ها به نفت است. در سه سال کارکرد دولت یازدهم نیز می‌شود یک علائمی را فهمید؛ مثل بودجه‌های 93 و 94.

خوشچهره با بیان این‌که هر دو این بودجه‌ها بالغ بر 65 تا 70 به طور واقعی به نفت وابسته است، تصریح کرد: از سوی دیگر، روند واردات نشان می‌دهد که وابستگی به حجم واردات مصرفی بالا رفته است.

وی عنوان کرد: خیلی از اقلامی که امکان تولید در داخل دارد، امروز در میان کالاهای وارداتی دیده می‌شود. 95 درصد چای و روغن‌نباتی وارد می‌شود. 50 درصد برنج نیز وارد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تاکنون شعار دولت‌ها این بوده که ما نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی را هدف‌گذاری کرده‌ایم، اما نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی به این معنا بوده که باز هم اتکا به نفت وجود دارد.

خوشچهره متذکر شد: همواره نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی برپایه نفت و صادرات نفت طراحی شده است. در واقع ما به جای این‌که بیاییم نرخ رشد 3، 4 درصد قطعی را مبتنی بر تولید ملی پایه‌ریزی کنیم، شعار دادیم که نرخ رشد 8 درصدی هدف‌گذاری شده است.