جزئیات اسناد و نامه های نوشته شده به دست اوبامای پدر، روز شنبه در گزارشی منتشر شد. در این اسناد آمده است پدر اوباما در فقر شدید در یکی از قبایل استان نیانزا در غرب کنیا به نام «لو» به دنیا آمد. از نظر تاریخی، این قبیله دومین قبیله قدرتمند بعد از «کیکویو» در کنیا بود.

 

یکی از ویژگی های خاص فرهنگی در قبیله «لو»، شیوه تعیین نام خانوادگی افراد در این قبیله است. در این قبیله به جای آنکه نام خانوادگی افراد یک نام ارثی باشد، که از والدین به آنها می رسد، شرایط تولد آنها ملاک انتخاب نام خانوادگی است.

 

به عنوان مثال، تمام کودکانی که در سپیده دم به دنیا می آیند، نام خانوادگی شان «انیانگو» است. اگر در نیمه شب به دنیا آمده باشند، نام خانوادگی شان «اودور» است.

 

برخی دیگر از نام های خانوادگی در این قبیله نیز بر اساس شرایط زندگی خانواده است. به عنوان مثال، اگر  مرد در دوران بارداری همسرش بر سر یک قطعه زمین با دیگری دعوا و مشاجره می‌کرد و پیروز می شد، «لوچ» به معنای «پیروز» به عنوان نام خانوادگی فرزند انتخاب می شد.
 
گروه دیگری از نام های خانوادگی نیز تنها متعلق به یک خانواده بودند. «اوباما» جزء این دسته است. این نام های خانوادگی، برخلاف دیگر نام های خانوادگی در این قبیله، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شدند. این نام ها گاهی به ویژگی خاصی در آن خانواده اشاره داشته است؛ هرچند آن ویژگی با گذر زمان تغییر کرده باشد.

 

«اوباما» در زبان قبیله «لو» به معنای «لنگیدن» است. برخی افراد در نیانزا می گویند اجداد اوباما در راه رفتن حالت خاصی داشتند که باعث شده است این نام به آنها داده شود.

 

البته گام های بلند اوباما، نشان دهنده کمرنگ شدن این ویژگی در گذر زمان است.