ایران در آخرین اقداماتش پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای، بدهی‌های معوقه آژانس اعتبار صادرات آلمان را تسویه کرد. همچنین گزارش شده است مذاکرات تجاری ایران و ترکیه افزایش یافته‌است.

 

هفته گذشته آلمان اعلام کرد ایران بدهی‌هایش را با آژانس اعتبار صادرات آلمان – گروه هرمس – تسویه کرده‌است. آلمان همچنین اعلام کرد به زودی پس از دریافت 500 میلیون یورو از بدهی‌های ایران به این کشور، روابط تجاری‌اش را با ایران از سر خواهد گرفت.

 

طبق گزارش‌های اداره آمار فدرال آلمان، سطح روابط تجاری این کشور با ایران در 3 ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به همین بازه در سال گذشته میلادی، 7 درصد افزایش داشته است. مقایسه این رقم با رشد 0.7 درصدی تجارت ایران، نشان از جایگاه ویژه آلمان در بازار ایرانی دارد.

 

با این حال، بی‌میلی بانک‌های اروپایی به پشتیبانی مالی از تجارت با ایران، تمایل اروپا برای ورود به روابط بازرگانی با این کشور را تحت الشعاع قرار داده است. در این شرایط، حمایت گروه آلمانی هرمس از تجارت با ایران می‌تواند به تغییر این جو کمک شایانی کند.

 

در گزارش‌ها آمده است: شرکت نفت و گاز "شِل" واردات نفتی خود را از ایران از سر گرفته‌است. بلومبرگ همچنین اعلام کرد روز اول ژوئیه (11 تیرماه) یک میلیون بشکه نفت خام ایران برای شل ارسال خواهد شد. بنابراین پس از شرکت "توتال" فرانسه، شل دومین شرکت بزرگ نفتی خواهد بود که کار با ایران را از سر می‌گیرد.

 

در همین حال، ترکیه در پی افزایش سه برابری تجارت با ایران و رساندن آن به 30 میلیارد دلار است و اعلام کرده‌است در اسرع وقت آن را کلید خواهد زد.

 

یکی از اقتصاددان‌های ترکیه‌ای در مصاحبه‌ای گفت: "ایران فرصت بزرگی برای اقتصاد ترکیه و به خصوص در بخش‌هایی مانند منسوجات، مواد غذایی، قطعات خودرو، مواد شیمیایی، فلزات و ماشین‌آلات صنعتی به حساب می‌آید. در 4 ماه نخست سال 2016 روابط تجاری ایران و ترکیه نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته میلادی نزدیک به 49 درصد افزایش یافت."

 

وی در ادامه افزود: "اهمیت بازار ایران در شرایط فعلی ترکیه، که صادرکنندگان ترکیه‌ای و بخش گردشگری این کشور تحت تاثیر ناآرامی‌های عراق، سوریه و روسیه با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند، بیش از پیش احساس می‌شود. به این صورت، بازار ایرانی برای ترکیه در کوتاه مدت می‌تواند ضرر بازارهای این کشورهای آشوب‌زده را جبران کند. بسیاری از بنگاه‌های بزرگ و کوچک صنعتی و همچنین شرکت‌های بزرگ ترکیه‌ای در حال انجام تحقیقات بازار و بازدیدهایی از ایران به منظور استفاده از فرصت‌های بازار در این کشور هستند.

 

وی همچنین افزود با اینکه بسیاری از بانک‌های ترکیه هنوز در ایران آغاز به فعالیت نکرده‌اند و مانند سایر بانک‌های اروپایی سیاست انتظار را در پیش گرفته‌اند، بانک "هالک" حتی در روزهای تحریم ایران نیز تراکنش‌های تجاری با این کشور را پردازش می‌کرد.